اصلاح آبراهه های منتهی به تالاب کجی نقش مهمی در ثمربخشی بارندگی ها داشت

 پرویز آرامنش در خصوص وضعیت کنونی تالاب کجی نمکزار نهبندان، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و افزایش میزان نزولات جوی به ویژه در ماه های پایانی سال و فروردین ماه سال جاری، تالاب از شرایط آبی مطلوبی برخوردار است و حتی همین امر منجر به حضور دسته های بزرگی از فلامینگو، حواصیل و آبچیلیک در تالاب شده است.

وی به اقداماتی همچون اصلاح آبراهه های منتهی به تالاب، ایجاد اسکله و راه دسترسی به تالاب، تثبیت بخشی از مرز پناهگاه در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: ضروری است برای مقابله با گرد و غبار منطقه کجی نمکزار اقدامات تکمیلی همچون هدایت آب های سطحی به تالاب از طریق ساماندهی آبراهه های حوضه آبریز تالاب، سنجش کیفیت آب تالاب و گرد و غبار از طریق استقرار ایستگاه سنجش، احیای پوشش گیاهی منطقه از طریق اصلاح مراتع حاشیه تالاب، رصد و پایش دائمی تالاب از طریق انجام پایش تصویری تالاب و انجام مطالعات پژوهشی برای تعیین محدوده و شعاع تاثیرگذاری گرد و غبارهای ناشی از تالاب بر سکونتگاه های منطقه انجام شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی منبع آبی تالاب را بارندگی های منطقه و زهاب منتهی به آن دانست و گفت: با توجه به نبود منبع آبی مطمئن در اطراف محدوده پناهگاه، امکان انتقال آب به تالاب وجود ندارد ضمن آنکه گرمای شدید هوا منجر به افزایش سرعت تبخیر و بی اثر شدن برخی اقدامات می شود.
آرامنش اشاره ای نیز به سکونتگاه های دائمی حاشیه منطقه داشت و اضافه کرد: با توجه به برنامه های آموزشی و تنویر افکار عمومی در منطقه در خصوص اهمیت حفظ منطقه و اکوسیستم طبیعی آن، شاهد افزایش مشارکت مردم بومی و محلی در این زمینه هستیم.
وی در خصوص چرای دام بیش از ظرفیت مراتع و بدون در نظر گرفتن ضوابط زیست محیطی در منطقه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پروانه های چرای دام افراد در سال های قبل از ارتقاء منطقه صادر شده است، حق و حقوقی برای افراد ایجاد و امکان ابطال این پروانه ها وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: از طرفی با توجه به اتکای افراد بومی منطقه به امر دامداری، تمایلی به فروش پروانه های چرای دام از سوی افراد بومی وجود ندارد ولی محیط بانان منطقه بر تطبیق ورود و خروج دام ها با پروانه چرای صادر شده دقت و نظارت بسیاری دارند.
آرامنش با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای طرح جامع و تفصیلی منطقه و زون بندی آن، تصریح کرد: به رغم پیگیری برای انجام مطالعات طرح جامع و تفصیلی در پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار این امر تاکنون میسر نشده است.
وی یادآوری کرد: طرحی تحت عنوان 'تدوین برنامه مدیریت زیست بومی و توانمندسازی مردم محلی در بهره برداری خردمندانه از تالاب کجی نمکزار' توسط پژوهشکده تالاب بین المللی هامون در راستای دستیابی به اهدافی همچون شناخت محیط زیست طبیعی، شناخت محیط زیست اقتصادی – اجتماعی و تدوین برنامه توانمندسازی مردم محلی در بهره برداری خردمندانه از تالاب و پیشنهاد مشاغل سازگار با زیست بوم تالاب صورت گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین از برگزاری چهار جشنواره منطقه ای مجسمه های نمکی در پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان با هدف معرفی منطقه و اهمیت حفظ آن در سال های 92 تا 95 خبر داد و اظهار کرد: یکی از موثرترین اقدامات برای حفظ محیط زیست، جلب مشارکت مردم و افزایش سطح آگاهی های آنها نسبت به موضوعات مرتبط است.
آرامنش با اشاره به اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها پناهگاه حیات وحش استان است، گفت: به استناد بند و ماده شش قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از تاریخ 15 بهمن ماه 86 به مدت پنج سال این تالاب به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
وی، عقاب طلایی، پیغوی کوچک، جغد کوچک، بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، ابلق، چکاوک پنجه کوتاه را از پرندگان این تالاب دانست و افزود: مار پلنگی، مار جعفری، لاک پشت مهمیزدار بالغ، بزمچه بیابانی خاکستری از خزندگان و گرگ، روباه، تشتی، خرگوش و خارپشت از پستانداران تالاب کجی نمکزار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی سیمای تالاب کجی را از مهمترین جاذبه های اکوتوریستی منطقه دانست و گفت: بهترین فصل بازدید از تالاب، فصل مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی، یعنی پائیز و زمستان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا