تولید140 هزار نرم افزار تلفن همراه شروع خوبی برای رشد اشتغال است

 امیر حسین دوایی مرکزی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگرچه نرم افزارهای تولید داخلی ممکن است از لحاظ کیفی قدرت رقابت را در بازار های جهانی نداشته باشند، اما شروع بسیار خوبی برای افزایش اشتغال در این بخش است.

وی به آغاز تولید محدود برخی خدمات بخش اینترنت و نرم افزار در کشور اشاره کرد و آن را نشان از شکل گیری فضایی جدید در کشور در بخش اشتغال زایی دانست.
دوایی مرکزی بهبود مستمر فضای کسب و کار کشور را عامل مهمی در توسعه اشتغال از طریق بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و خاطرنشان کرد، علاوه بر بهبود فضای کسب و کار، نوآوران و ایده پردازان این بخش باید توانایی ها را به گونه ای افزایش دهند که ایده آنها بتواند به محصولی برای تولید در بازار منتهی شود.
به گفته معاون نوآوری و فناوری وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات اکنون تعداد بسیار زیادی از ایده های نوآورانه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات(آی سی تی ) کشور وجود دارد که باید پرورانده شده و به مرحله ای برسند که منجر به افزایش اشتغال در این بخش شوند که اینکار هم با آموزش های مناسب عملی خواهد شد.
وی یکی از مهمترین موانع تبدیل ایده ها به محصول را نبود قانون حق تکثیر (کپی رایت) عنوان کرد و افزود: نبود این قانون عاملی است تا عده زیادی از صاحبان ایده نتوانند ایده های خود را عرضه کنند زیرا اطمینان ندارند ایده ها تا رسیدن به محصول حفظ شود یا توسط عده ای دیگر به سرقت برود.
دوایی مرکزی تاکید کرد، اجباری شدن رعایت حق تکثیر در کشور فضا را برای ایده پردازان و نوآوران مهیا می کند که این موضوع خود عامل اصلی افزایش اشتغال در کشور خواهد بود.
معاون نوآوری و فناوری وزیرارتباطات، نوآوری را فرآیندی تدریجی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از نوآوری های جهانی کم کم تبدیل به محصول هایی قابل عرضه در دنیا شده اند.
وی یادآور شد: تبدیل یک ایده به محصولی که بازار جهانی را دراختیار بگیرد کارساده و آسانی نیست که یک شبه روی دهد بلکه باید در سایه تلاش و کوشش مطرح کننده آن اقدام برای رسیدن به بازار تولید شده و سپس با افزایش کیفیت بتواند در جهان جای باز کند.
دوایی مرکزی حمایت دولت از ایده پردازان را در ایجاد و توسعه زیرساخت های ارتباطی، مقررات گذاری ارتباطی، ایجاد مراکز داده (دیتا سنتر ها) و تعیین پهنای باند مورد نیاز دانست و ادامه داد: تاکنون هزینه های زیادی صرف تامین زیرساخت شده است و همچنان ادامه خواهد یافت و ایده پردازان می توانند از آنها نهایت استفاده را کنند.
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات ایده پردازان و نوآوران واقعی را بی نیاز از کمک های مالی دولت دانست که تنها با اتکا به اهداف خود تلاش می کنند با هم افزایی با دیگران ایده های خود را تبدیل به محصولی قابل تولید کنند.
وی گفت: ایده پرداز و نوآوری که تنها چشم به کمک های مالی و تسهیلاتی دولتی داشته باشد خارج از فضای نوآوری است زیرافضای نوآوری از وابسته شدن به دولت روگردان است و دنبال راهکارهای مناسب تر است.
دوایی مرکزی کمک پولی و مالی به نوآوران را تجربه شکست خورده ای دانست و تاکید کرد افراد نوآور به دنبال دریافت پول از دولت نیستند و اینها اشخاص دیگری هستند.
پیش از این نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ۷۰ هزار اپلیکیشن فارسی در یک سال و نیم اخیر خبر داده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا