اثر اشعه مايكروويو بر كيفيت مواد غذايي

محققان ،پژوهش های بسیاری در موردمضر یا غیر مضر بودن امواج مایکروویوکرده اند. در این زمینه بهار كوكلاني، پژوهشگر دانشگاه خوراسگان با ارائه مقاله ای با عنوان « اثر فرآيند با مايكروويو بر كيفيت مواد غذايي» در همايش ملي علوم و فناوري هاي نوين در صنايع غذايي که در تاریخ 11 دي 1393 برگزار شد، به تشریح مضر نبودن این امواج پرداخته است.

در این مقاله به امواج تولید شده توسط مگنترون اشاره شده که یک میدان متناوب مغناطیسی ایجاد می کند و مولکول های غذا مخصوصاً مولکول های قطبی مثل آب، پروتئین ها و چربی ها خودشان را با تغییرات سریع میدان متناوب الکتریکی همسو می کنند. آنها حول یک محور نوسان می کنند که حدود ۲۴۵ میلیون بار در ثانیه است. این نوسانات باعث ایجاد اصطکاک قابل توجهی بین مولکول ها شده و نتیجه آن، تولید انرژی است.

امواج مايكروويو جز امواج الكترومغناطيسي است كه داراي فركانس بين 300تا300000 مگاهرتز و طول موج 1-0.001 متر درهوا است واين طيف بين امواج راديويي و مادون قرمز واقع شده اند. امواج مايكروويو جز امواج غيريونيزه كننده و داراي انرژي كم هستند .بنابراين ايجادمواد راديواكتيو سرطان زا و خطرناك درغذا نمي كنند که دراين مقاله به مرور بررسي اثر امواج مايكروويو به عنوان يك فرايند جايگزين تاثير آن بركيفيت شير و ويتامين هاي موجود در غذا پرداخته شده است.