انجام تست ورزشی به جای سی تی اسکن قلبی

در مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران آمریکائی ، مدارک و اطلاعات پرونده پزشکی بیش از 10 هزار نفر از 193 مرکز درمانی در کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا مورد بررسی قرار گرفت . در این پژوهش ها مشخص شد که استفاده از تست ترد میل treadmill  دقیقا به اندازه انجام سی تی اسکن جهت بررسی سلامت قلب مفید است . از این گذشته در این روش ورزشی ، بر خلاف سی تی اسکن  هیچ گونه امواج مضر نیز به بدن فرد بیمار تابیده نمی شود .

موضوع مهم دیگری که در این میان مطرح است ، بحث مقرون به صرفه بودن انجام تست های ورزشی مبتنی بر ترد میل جهت بررسی سلامت قلب است . به طور عمومی هزینه تست ترد میل در حدود نیمی از هزینه استاندارد رایج در آزمایش سی تی اسکن است .

روش دیگری که پزشکان برای بررسی و پایش سلامت قلبی بیماران مورد استفاده قرار می دهند ، استفاده از روش تصویر برداری هسته است که اگرچه دارای کیفیت و وضوح بسیار بالائی است ، ولی هزینه آن بسیار زیاد بوده و نتیجه نهائی ، از نظر دقت تفاوت چندانی با تست ورزشی و سی تی اسکن ندارد .

دکتر پاملا . اس . داگلاس Pamela S. Douglas که پژوهشگر ارشد این پروژه مطالعاتی محسوب می شود در مورد این موضوع گفت : " تا پیش از انجام این تحقیقات ، به طور دقیق مشخص نبود که کدام یک از روش های فوق جهت بررسی و پایش سلامت قلبی بیماران پر تعدادی که نیاز به بررسی و شناسائی شرایط قلب خود دارند ، مفید تر است . "  

وی در خاتمه تصریح کرد : " مطالعات ما نشان می دهد نتایج پایش بیماری در روش های مختلف فوق ، برابر هستند و این موضوع صرف نظر از نوع تستی است که بیمار از آن بهره می برد . برخی از شواهد و نشانه ها ، حاکی از مناسب بودن آزمایش های  CTA است (Computed Tomography Angiography ) که  سریع تر ، با دقت بالا و در مقایسه با سایر روش ها از جمله روش تصویر برداری هسته ای ،  با کمترین امواج مضر انجام می شود . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا