چرا کوسه ها باید همیشه در حال حرکت باشند؟

 اگر دقت کرده باشید، شنا کردن کوسه ها بیشتر شبیه به پرواز کردن بوده و برخی از گونه های کوسه می توانند با سرعتی بسیار زیاد یعنی 64 و نیم کیلومتر در ساعت شنا کنند.  این شکارچیان بی رحم و زیبا در اقیانوس ها و دریاهای آزاد زندگی کرده دارای انواع مختلفی هستند. گونه هایی از انواع کوسه در آب های کم عمق و گونه هایی تنها در بستر دریاها زندگی می کنند.

کوسه ها نیازمند حرکت دائمی بودن و در صورتی که حرکت نکنند به سمت لایه های پائین تر بستر دریا سقوط خواهند کرد. روی بدن کوسه ها تیغه های دندانی شکلی وجود دارد که سبب کاسته شدن از اصطکاک آب شده و سرعت حرکت آن ها را افزایش می دهد.

 باید توجه داشت که همه انواع کوسه ها خطرناک نبوده و برخی از آن ها تنها در سطوح پائینی اقیانوس شنا کرده و با غربال کردن آب، مواد غذائی بدن خود را تامین می کنند. کوسه ها از ماهی ها و صدف ها و سایر موجودات دریائی تغذیه کرده و تنها گروه معدودی از آن ها برای انسان خطرناک هستند. بیشتر نژادهای کوسه ها بر خلاف سایر ماهی ها فاقد کیسه هوا که نقش تنظیم کننده ارتفاع و حرکت ان ها را دارد ، بوده و به جای آن دارای کبدی با ذخیره چربی بالا هستند که به آن ها در حفظ تعادل داخل آب کمک کرده و قدرت مانور آن ها را افزایش می دهد . این موضوع سبب شده که کوسه ها نیازمند حرکت دائمی بودن و در صورتی که حرکت نکنند به سمت لایه های پائین تر بستر دریا سقوط خواهند کرد. روی بدن کوسه ها تیغه های دندانی شکلی وجود دارد که سبب کاسته شدن از اصطکاک آب شده و سرعت حرکت آن ها را افزایش می دهد.

این ویژگی ها سبب شده است که بر خلاف سایر ماهی ها، کوسه توانائی توقف در یک منطقه را نداشته و حتی نمی تواند رو به عقب شنا کند. باله های موجود روی سینه کوسه ها نیز بر خلاف سایر ماهی ها قابلیت خم شدن به سمت بالا را نداشته و این جانور در زمانی که نیاز به حرکت رو به عقب دارد، تنها باید از نیروی گرانش کمک گرفته و به سمت پائین سقوط کند یا این که به جلو رفته و دور بزند. برخی از نژاد های کوسه هم مانند کوسه های سفید ، از دم قدرتمند خود برای حرکت رو به جلو استفاده می کنند در حالی که سایر انواع کوسه ها مانند وال کوسه ها با تکان دادن بدنشان به چپ و راست، به سمت جلو رفته و شنا می کنند. در حقیقت کوسه ها در تمامی عمر خود مجبوره به حرکت هستند و حتی در هنگام خواب و استراحت نیز شنا می کنند زیرا در غیر این صورت مانند اجسام بی جان وسنگین به بستر دریا سقوط خواهند کرد.

در دنیا بیش از 385 نوع مختلف از کوسه ها وجود داشته و جالب است که عنوان کنیم این جانوران از روزگار پیش از تاریخ و عصر دایناسورها تا کنون باقی مانده و همچنان به حضور خود در آب های جهان ادامه می دهند. قدیمی ترین کوسه ها در حدود 400 میلون سال پیش به وجود آمده و تا کنون تغییرات تکاملی کمی را پشت سر گذاشته اند . مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد  به ویژه در یک صد میلیون سال پیش، تغییرات رخ داده در کوسه ها بسیار کم بوده است. در حال حاضر این جانوران به جز انسان، هیچ دشمن طبیعی دیگری نداشته و متاسفانه شکار و کشتار بی رویه انسان در دهه های اخیر سبب شده تا جمعیت برخی از نژادهای کوسه تا آستانه انقراض پیش رود.

همانطور که در ویدئوی ارائه شده در این گزارش مشاهده می کنید ؛ ساختار طبیعی بدن کوسه ها  آن ها را به شکارچیان بسیار توانمندی تبدیل کرده است که کمتر جانوری امکان فرار از چنگ آن ها را دارد.

مکانیزم جستجوی و یافتن شکار این جانوران نیز بسیار  جالب توجه است زیرا کوسه ها با بهره بردن از حس شنوائی و بویائی بسیار قدرتمند خود می توانند شکار مورد نظرشان را بر اساس لرزش های موجود در آب یا بوی خون پخش شده در آب دریا شناسائی کرده و با سرعت زیادی به سمت وی حرکت کنند. گفته می شود کوسه ها می توانند لرزش های ایجاد شده در آب را از فاصله کمتر از یک کیلومتری تشخیص داده پخش شدن تنها چند قطره خون در آب برای تحریک حس بویائی این حیوان کافی است.

منبع: enchantedlearning

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا