افزایش رغبت صنایع داخلی برای بهره گیری از لیزرهای ساخت محققان ایرانی

محمدجواد ترکمنی در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد درخواست شامل قطعات و یا دستگاه های لیزر در حوزه صنعت است.وی بر لزوم تدوین برنامه توسعه بهره گیری از این فناوری پیشرفته در حوزه صنعت تاکید کرد و گفت: این اقدام زمینه حمایت و پشتیبانی از صنعتگران داخل را فراهم می آورد تا آنان با آرامش به دنبال تولید محصولات با کیفیت باشند.

ترکمنی بهره گیری از تجهیزات پیشرفته را عامل مهمی برای رقابت پذیری محصولات تولیدی اعلام کرد و افزود:صنعتگران با تولید محصولات با کیفیت می توانند سهم خوبی از بازار داخلی و یا بین المللی را به خود اختصاص دهند.رییس دفتر ارتباطات با صنعت و دانشگاه مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران یکی از مهمترین دغدغه صنایع را پشتیبانی نشدن دستگاه های لیزر اعلام کرد و گفت: باید مرکز جامعی برای این هدف مهم در کشور ایجاد شود.

وی به طراحی و ساخت تعدای از دستگاه های لیزر مورد نیاز حوزه صنعت توسط محققان داخلی اشاره کرد و افزود: صنعتگران تمایل دارند این مرکز علاوه بر تولید دستگاه های لیزر، پشتیبانی فنی آنها را به عهده گیرد که این موضوع خارج از توان و حیطه مسوولیت مااست. ترکمنی با اشاره به آمادگی این مرکز برای برگزاری دوره های آموزشی، اظهار کرد: این مرکز آمادگی لازم را برای برپایی دوره های آموزشی در دو حوزه پزشکی و صنعت را دارد و تابه حال نیز دوره های مختلفی را در این زمینه برگزار کرده است.

وی افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه ها و بالا رفتن بهره وری از جمله مزایای استفاده از دستگاه های لیزر برشمرد و گفت: با توجه به اینکه تهیه دستگاه های لیزر نیازمند هزینه اولیه سنگین است، متولیان امر باید حمایت های مالی لازم را از صنعتگران به عمل آورند.

دومین نمایشگاه دستاوری های مرکز ملی علوم و فنون لیزر اواخر دی ماه در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد و در این نمایشگاه بیش از 40 دستگاه لیزر به نمایش درآمد که بیش از 30 دستگاه مورد استفاده بخش صنعت است. طراحی و ساخت دستگاه های لیزر تا چندی پیش در داخل کشور انجام نمی گرفت، اما مرکز ملی علوم و فنون لیزر با بهره گیری از توان و ظرفیت محققان جوان این کار را انجام و در راستای تولید لیزرهایی که برای صنعت مفید است حرکت می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا