کد خبر : 401 جمعه 07 آذر 1393 - 04:42:18
ساخت-مدارهای-زیستی-با-دستگاه‌های-جدید

ساخت مدارهای زیستی با دستگاه‌های جدید

سیناپرس: محققان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی در زمینه طراحی و ساخت مدارات بیولوژیکی داشته‌اند که این مدارها شبیه مدارهای الکتریکی می‌توانند تعدادی از ورودی‌های مختلف را دریافت کنند و نوع خاصی از خروجی‌ها را تحویل دهند. اما قطعات مجزای چنین مدارات بیولوژیکی، می‌توانند پاسخ‌های دقیق و قابل پیش‌بینی داشته باشند. البته خروجی این اجزا قابلیت پیش‌بینی کمتری نسبت به اجزای ترکیب شده با هم دارند.

سیناپرس: محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست با معرفی یک وسیله که می‌تواند به طور موثری به آنها اجازه دهد که همانند نمونه‌های الکتریکی خود قابلیت پیش‌بینی داشته باشند توانسته‌اند در جهت افزایش قابلیت پیش‌بینی گام‌های موثری بردارند.

برای چنین مدارهای زیستی مصنوعی، کاربردهای بالقوه بسیاری وجود دارد. یک مورد خاصی که پژوهشگران در حال تحقیقات بر روی آن هستند در مورد سلول‌هایی است که می‌توانند مولکول‌های خاص در محیط را شناسایی کنند و برای پاسخ به آن، یک خروجی خاص را تولید کند. یه عنوان مثال می‌توانند سلول‌هایی را تولید کنند که سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کنند و برای مقابله و از بین بردن آنها، مولکول‌هایی را تحریک می‌کنند. در این مدارها دقت بالا و قدرت تشخیص دادن سلول‌های سرطانی از غیر سرطانی بسیار اهمیت دارد. برای انجام اینکار مدارهای پردازش اطلاعات قوی، از قطعات یولوژیکی ساخته شده است.

تا به امروز، چنین ابزارهای بسیار دقیقی دارای قابلیت پیش‌بینی نبوده‌اند و این مدارهای بیولوژیک، بر خلاف مدارهای الکترونیکی که همه اجزا در آن به صورت فیزیکی به هم متصل شده‌اند، اجزای آن در محیط مایع و با ترکیبی پیچیده در کنار سلول‌ها شناورند. در حال حاضر چنین مدارهایی با قابلیت پیش‌بینی، گاهی اوقات نتایجی را ارائه می‌دند که با نتایج مورد انتظار متفاوت است. وسیله‌ای که تیم محققان برای رفع این مشکل در نظر گرفته‌اند لود درایور نامیده می‌شود و اثر آن دقیقا همانند اثری است که لود درایور در مدارات الکتریکی دارد و درواقع نوعی بافر بین سیگنال ورودی و خروجی است که مانع تاًثیر اثرات سیگنال‌های مزاحم می‌شود و در خروجی سیستم تاًخیر ایجاد می‌کند.

همچنین قابل ذکر است که این مقاله هفته گذشته در مجله بیوتکنولوژی طبیعی به چاپ رسیده است.