شناسائی عوامل اصلی تخریب جنگل های جهان

قاره آمریکا با دارا بودن انبوه ترین جنگل های جهان و اکو سیستم منحصر به فرد رود و جنگل امازون در آمریکای جنوبی، نقش مهمی در اکوسیستم کره زمین داشته و به عنوان ریه های سیاره ما شناخته می شود. متاسفانه جنگل های فوق با سرعت زیادی در حال نابودی هستند. 
نزدیک به نیمی از تخریب جنگل ها در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود.  سودجوئی به منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهمترین انگیزه افرادی است که به صورت غیر قانونی جنگل ها را تخریب می کنند و عوامل طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل و …. در مقایسه با فعالیت های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل های دنیا وارد می کند. 
باید در نظر داشت مصرف کنندگان محصولات دامی و صنایع چوب در سراسر دنیا و به ویژه مصرف کنندگان اروپائی و آمریکائی که از محصولاتی مانند گوشت گاو، چرم و چوب استفاده می کنند، در نابودی جنگل های دنیا سهمی به سزا دارند. سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره های آسیا و آفریقا روند سریع تری را طی کرده و این موضوع می تواند تبعات و بحران های جدی زیست محیطی در پی داشته باشد.
متاسفانه بیشترین میزان حجم قطع درختان جنگلی به منظور ایجاد چراگاه های جدید برای مقاصدی مانند دامپروری است وموضوع در کشورهائی که بیشترین میزان مساحت جنگلهای دنیا را دارند مانند برزیل و اندونزی بیشتر مشاهده می شود. 
البته شرایط در آمریکای مرکزی کمی بهتر بوده و در این میان کشور پاناما دارای قوانین حمایتی مناسبی در حفظ و نگهداری جنگل ها وضع و اعمال کرده است. به باور کارشناسان، استفاده از این قوانین می تواند به عنوان الگوی مناسبی برای سایر کشورها بوده و به گونه ای قوانین اجرا شود که علاوه بر حمایت از منابع طبیعی، شرایط زندگی و مشاغل افرادی که در این حوزه زندگی کرده و معیشت ان ها وابسته به جنگل است؛ مورد توجه قرار گیرد.
از سوی دیگر گزارش های رسمی نشان می دهد نزدیک به نیمی از تخریب جنگل ها در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود.  سودجوئی به منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهمترین انگیزه افرادی است که به صورت غیر قانونی جنگل ها را تخریب می کنند و عوامل طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل و …. در مقایسه با فعالیت های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل های دنیا وارد می کند. 
منبع: efe
ترجمه: فاطمه کردی
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا