رازی بزرگ در قلب کامپیوتر 2000 ساله

در سال 1901 میلادی بود که یک مکانیزم عجیب و کاملا ناآشنا در یک کشتی غرق شده در اعماق دریا توسط باستان شناسان کشف شد. این فناوری عجیب که دانشمندان برای مدت ها به دنبال تعیین قدمت آن بودند برای بیش از یک قرن پژوهشگران را به خود سرگرم کرده است.

سرانجام اسکن های دقیقی که به کمک فناوری های امروزی انجام شده اند موجب شدند تا دانشمندان بتوانند این مکانیزم پیشرفته را رازگشایی کرده و به اطلاعات مربوط به کاربری آن دست پیدا کنند. این دستگاه در نوع خود به اندازه ای پیچیده است که محققان معتقدند که می توان آن را به عنوان نخستین کامپیوتر تاریخ نامید.

حال مدل سازی سه بعدی از این کامپیوتر 2 هزار ساله نشان می دهد که افراد سازنده این دستگاه از آن برای پیش بینی آینده استفاده می کرده اند. به این ترتیب این سیستم می توانسته است تا با شبیه سازی موقعیت ستاره ها در آسمان به پیش بینی ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی های پیش روی بشر در آن دوران دست بزند.

با توجه به این که این دستگاه نزدیک به 2 هزار سال قدمت دارد، فکر کردن به نحوه ساخت آن نیز می تواند شگفت انگیز باشد زیرا انسان های آن دوران هنوز از شمشیر و نیزه برای ارائه عقاید خود استفاده می کردند. در ادامه می توانید تصاویر منتخبی را از این کامپیوتر 2 هزار ساله که در حوالی جزیره Antikythera در یونان کشف شده است را در قالب یک گزارش تصویر مشاهده کنید.