قلعه پرتغالی‌ها سرخ شد!

به گزارش مهر، معدن خاک سرخ جزیره هرمز سال‌هاست که خاک سرخ این جزیره را از دل خاک و سنگ‌های رنگین بیرون کشیده و به کشورهای دیگر صادر می کند.

مردم جزیره نیز تنها به تماشای کم شدن خاک‌های طبیعی این جزیره می‌نشینند و اینکه هر روز بخشی از این جزیره کم می‌شود.

خاک‌های سرخ این جزیره در سوله‌هایی نگهداری می‌شود که در نزدیکی یکی از مهمترین آثار تاریخی این جزیره است. آن هم قلعه پرتغالی‌ها که به نوعی نماد این جزیره برای معرفی بصری آن محسوب می‌شود.

این سوله‌ها قبل از به ثبت رسیدن قلعه پرتغالی‌ها در کنار این اثر تاریخی ایجاد شده بود اما از همان زمان مسئولان میراث فرهنگی تقاضای برچیدن این سوله‌ها را کرده بودند چون حریم و عرصه‌ای برای آن مشخص شده بود و این سوله درست در حریم مصوب قلعه قرار دارد. بنابراین از لحاظ بصری نیز این بنا را تحت تاثیر قرار می داد. وجود این سولهها تنها مشکل حریم بصری قلعه پرتغالی‌ها نیست.

بلکه تردد ماشین‌های سنگین برای دپو کردن خاک سرخ نیز باعث آسیب و وارد شدن ترک به دیواره‌های قلعه شده است. از سوی دیگر خاک سرخ این سوله‌ها با وزش باد به روی دیوارها و بنا می نشیند و به این ترتیب رنگ و اصالت بنای قلعه در حال آسیب دیدن است. پیگیری این مشکلات باعث شد تا اینکه این بار مسئولان میراث فرهنگی استان هرمزگان این موضوع را به دادگاه کشیدند تا بلکه پاسخی دریافت کنند.

اداره کل میراث هرمزگان تنها در همین سال ۹۳ سه اخطاریه برای کارخانه معدن سرخ فرستاده ولی مسئولان این کارخانه توجهی نشان ندادند. دو ماه هم هست که شکایت این اداره کل به دادستانی شهرستان قشم فرستاده شده است و واحد حقوقی این اداره کل موضوع را در دست پیگیری دارد و منتظر نامه ای، جوابی و یا مکاتبه‌ای است.

مسولان میراث فرهنگی استان منتظر هستند تا پاسخ شکایتشان را از کارخانه خاک سرخ دریافت کنند و در غیر این صورت این موضوع را به اداره حقوقی سازمان کل میراث فرهنگی ارجاع می دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا