استفاده از ذرات شیشه معلق در مایعات برای نسل بعدی نمایشگرها

کافی است که منبع نوری را در دست داشته باشید و بازتاب آن را در شیشه یا آب مشاهده کنید تا درک کنید که نور چگونه می توان با عبور از اجسام مختلف، تغییر مسیر داده و تصویری متفاوت از خود را به نمایش بگذارد. محققان ام آی تی و دانشگاه هاروارد دست به دست هم داده اند و در دستاورد جدید خود دریافته اند که وقتی که مایع های مخلوط خاصی را با شیشه مخلوط کرده و آنها را در یک مخزن حرارتی گرم کنیم، ذرات شیشه در تمامی مایع شناور می شوند و می توانند میزان قابلیت پخش کردن امواج نور را هزاران برابر افزایش بدهند.

فرض کنید که یک شبکه چهارخانه از مایع و جامد را در اختیار دارید که هر یک از آنها می توانند با کمک الکترودها به دمایی خاص برسند. به این ترتیب می توان با استفاده از هر یک از سری ذرات، لایه ای از تصویر پیش زمینه را به کمک نور شکل داد و سایر لایه ها نیز موجب می شوند تا توهمی از وجود عمق در تصویر در پس زمینه به وجود بیاید

البته این گام در شرایط فعلی چندان کاربردی نیست ولی می توان آن را به عنوان دروازه ای به سوی ساخت نمایشگرهای هولوگرافیک (تصاویری که به صورت سه بعدی در بین زمین و آسمان معلق هستند) دانست. همچنین این روش می تواند کاربری های منحصر به فردی را در صنایع پزشکی داشته باشد.

متخصصان ام آی تی در این باره توضیح می دهند که با ترکیب کردن ذرات جامد و مایع دارای تعلیق یکسان می توان نور را به صورت همزمان در جهات مختلف هدایت کرد. این امر را می توان این گونه در نظر گرفت که فرض کنید که یک شبکه چهارخانه از مایع و جامد را در اختیار دارید که هر یک از آنها می توانند با کمک الکترودها به دمایی خاص برسند. به این ترتیب می توان با استفاده از هر یک از سری ذرات، لایه ای از تصویر پیش زمینه را به کمک نور شکل داد و سایر لایه ها نیز موجب می شوند تا توهمی از وجود عمق در تصویر در پس زمینه به وجود بیاید.

همچنین می توان از این فناوری برای اسکن اعضای آسیب دیده بدن و نمایش آنها به صورت سه بعدی برای پزشکان استفاده کرد. البته این فناوری تا تکامل راه زیادی را در پیش دارد و حتی می توان انتظار داشت که چند دهه تا عرضه تلویزیون ها و نمایشگرهای هولوگرافیک برای کاربری های خانگی و پزشکی در پیش روی خود داشته باشیم.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا