گزارش ویدئوئی از ساخت جزیره ای جدید بر اثر آتشفشان

به تازگی یک آتشفشان زیر آب در سواحل تونگا ، جزیره ای کوچک از جزایر پلینزی در جنوب اقیانوس آرام ، فوران کرد و فوران آن تا ماه دسامبر سال 2014 ادامه داشت . قابل توجه است که به تازگی ، گدازه های جمع شده این آتشفشان تشکیل یک جزیره جدید را داده است .

به گزارش منابع رسمی  آتشفشانی به نام هونگا تونگا ( با نام کامل  Hunga Tonga-Hunga Ha’apai )، در هفته های اخیر فوران کرده و در اثر آن گازها و دودهای تیره به صورت حباب از دریا خارج شده که به بیرون فوران می کردند . در همین حال گدازاه های آتشفشانی به آرامی از آتشفشان خارج شده و کم کم تشکیل یک جزیره دادند . در حال حاضر جزیره ای با طول یک مایل (برابر با 1.6 کیلومتر) و عرض نیم مایل (برابر با 800 متر) در میان آب ها دیده می شود . به نظر می رسد که ارتفاع این جزیره در حال افزایش بوده که به بیش از 820 فوت برابر با 250 متر از سطح اقیانوس رسیده است .

قابل ذکر است که پدیدار شدن این جزیره جدید توسط تصاویر ماهواره ای تایید شده است . در تصاویر ماهواره ای دریافت شده ، پژوهشگران قادر به مشاهده رسوبات منجد شده که به صورت صخره ای انباشته در دریا به وجود آمده ، شدند  .

 در همین زمینه فردی با نام Gianpiero Orbassano  که مالک یک مجموعه اقامتی  در منطقه تونگا است ، به همراه دوستش در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که شکل گیری این جزیره را دیده است . وی در این  رابطه توضیح داد : ” منجمد شدن رسوبات و ایجاد جزیره واقعا قابل توجه بود . به نظر می رسد یکباره شما بر بالای این جزیره قرار دارید . شما می توانستید بالا آمدن جزیره را زیر آفتاب درخشان ببینید . “

لازم به ذکر است که آخرین فوران گدازه هونگا تونگا (Hunga Tonga) در پنج سال گذشته انجام شده بود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا