هزینه های جنگ بر جهان: 13.6 تریلیون دلار

آخرین "شاخص جهانی صلح" نشان می دهد سال 2015  برای صلح و امنیت بین المللی سال بسیار بدی بود و این سال شاهد بالاترین تعداد مرگ بر اثر جنگ طی 25 سال گذشته در دنیا بود. سال 2015 همچنین شاهد بالاترین تعداد آوارگان و افراد بی خانمان از زمان جنگ جهانی دوم بود.

جنگ و خشونت در این سال هزینه بالایی برای دنیا به همراه داشت و بر اساس گزارش ارائه شده، تاثیر اقتصادی این جنگ ها از لحاظ  "برابری قدرت خرید" (PPP) در سال 2015 برای اقتصاد دنیا 13.6 تریلیون دلار هزینه به دنبال داشته است. این رقم معادل روزانه پنج دلار برای هر فرد بر روی زمین یا 11 برابر سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی است.

حجم خشونت نوعا از لحاظ انسانی و هزینه معنوی است اما آسیب مالی به اقتصاد نیز مولفه دیگری است که باید به آن توجه داشت.

حجم خشونت نوعا از لحاظ انسانی و هزینه معنوی است اما آسیب مالی به اقتصاد نیز مولفه دیگری است که باید به آن توجه داشت. هنگام بررسی تاثیرات اقتصادی باید هزینه جلوگیری و همچنین مهار خشونت و ارزیابی پیامدهای آن را نیز مد نظر قرار داد. این موضوع مهمی است زیرا هزینه کردن بر روی مهارکردن خشونت از لحاظ اقتصادی بدون بازدهی است.

شیوه به کار رفته برای برآوردن هزینه های جنگ از جمع زدن هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با ایجاد و مهارکردن جنگ به علاوه هزینه پیامدهای آن استفاده می کند. این هزینه شامل نه تنها مخارج نظامی بلکه هزینه های داخلی بر روی امنیت و پلیس به علاوه ضررهای ناشی از تنش های مسلحانه، نسل کشی، جنایات خشونت آمیز و تجاوز به عنف است.

باید این نکته را متذکر شد که رقم 13.6 تریلیون دلار هزینه ها و ضررهای جنگ، نمایانگر 13.3 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی است. این رقم نشان دهنده هزینه های جاری و تاثیرات تخمین زده جنگ در سال 2015 است. چنین رقمی از آن جهت حائز اهمیت است که در دنیایی که کاملا در صلح به سر می برد، این منابع عظیم را می توان در حوزه های دیگر به کار برد

ارقام ارائه شده در زمینه هزینه کردن بر روی جنگ بیش از هزینه بین المللی بر روی ایجاد صلح است. بررسی این ارقام نشان می دهد دنیا همچنان به هزینه کردن بر روی منابع برای ایجاد و مهار جنگ ادامه می دهد و این موضوع پررنگ تر از هزینه های دنیا برای ایجاد صلح است. فقط در سال 2015، هزینه های حفظ صلح سازمان ملل 8.27 میلیارد دلار بود و این رقم فقط 1.1 درصد 742 میلیارد دلار تخمین زده شده ناشی از ضررهای اقتصادی تنش های مسلحانه است.

هنگام بررسی ایجاد صلح و فعالیت هایی با هدف ایجاد صلح در درازمدت، مشخص شد هزینه 6.8 میلیارد دلار یا 0.9 درصد ضررهای اقتصادی دنیا ناشی از جنگ بود. نمودارهای کنونی نشان می دهد هزینه خرج شده بر روی ایجاد صلح و حفظ صلح در مقایسه با ضررهای اقتصادی ناشی از جنگ بسیار کوچک است و این رقم نمایانگر فقط 2 درصد هزینه های جنگ در سال 2015 بود.

با این حال پیشرفت های بنیادین آتی بر روی صلح، سرمایه گذاری بزرگتری در حوزه ایجاد صلح و حفظ صلح تلقی می شود. عملیات حفظ صلح، اقداماتی با هدف واکنش نشان دادن به یک جنگ است در حالی که هزینه های ایجاد صلح با هدف توسعه و حفظ قابلیت ها برای انعطاف پذیری در مقابل جنگ است.

همچنین هزینه های ایجاد صلح، کاهش دادن خطر ورود به جنگ خشونت آمیز است و این امر از طریق تقویت کردن توانایی هایی ملی و نهادهایی برای مدیریت جنگ و ایجاد بنیادهای صلح و توسعه پایدار محقق می شود.

ارقام ارائه شده در سایت مجمع جهانی اقتصاد، نشان دهنده سرمایه گذاری جدی پایین در فعالیت هایی است که صلح ایجاد می کنند؛ این ارقام حاکی از آن است که جامعه بین المللی هزینه بیش از حدی بر روی جنگ و هزینه بیش از حد کمی بر روی صلح صرف می کند. 

ظهور نابرابری صلح

در حال حاضر، پدیده جدیدی در حال ظهور است زیرا تعدادی از کشورها دارای صلح بیشتری هستند در حالی که سطح کلی خشونت در حال افزایش است. این پدیده "نابرابری صلح" نام دارد و نتیجه پویایی گسترده تر نابرابری های اقتصادی بیشتر بین ملت هاست. چون کشورهای دارای کمترین صلح و آرامش، وارد خشونت بیشتری می شوند، در عین حال از لحاظ اقتصادی نیز پسرفت بیشتری دارند.

 

 

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا