امضای 10 قرارداد با دستگاه های اجرایی برای حمایت از پژوهش های کاربردی

دکتر فرهاد گلستانی فرد در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم حمایت صنعت از پژوهش های کاربردی دانشگاه ها، اظهار کرد: از 2 سال گذشته تاکنون دفتر ارتباط با صنعت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول فعالیت است. امیدواریم این دفتر بتواند به مثابه پلی بین صنعت و دانشگاه عمل کند و پژوهش های دانشگاهی را به سمت کاربردی شدن و مسایل مورد نیاز کشور سوق بدهد.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم افزود: عمده کاری که در این زمینه انجام شده، امضای 10 قرارداد بزرگ بین وزیر علوم و وزرای 10 دستگاه اجرایی بوده است تا بتوانیم از منابع مالی این دستگاه ها برای توسعه پژوهش های کاربردی استفاده کنیم. طبیعی است که این قراردادها باعث شده در زیر مجموعه این وزارتخانه ها، یک سری پروژه های بزرگ تعریف شود. این پروژه ها بر حسب مورد به دانشگاه هایی که در آن زمینه تبحر بیشتری دارند، واگذار می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما انتظار نداریم که این اقدامات ظرف یکی دو سال آینده نتیجه بدهد چراکه این کار زمانبر است و ممکن است 4-5 سال طول بکشد. هدف ما این است که پروژه های دانشگاهی ارشد و دکترا را که در حال حاضر تنها 10 درصدشان جنبه کاربردی دارد، طی 5 سال به 50 درصد ارتقا دهیم.

گلستانی فرد ادامه داد: امضای این قراردادها در گام اول با دستگاه های دولتی بود چراکه می خواستیم با توجه به اینکه اقتصاد ما عمدتا دولتی است، دستگاه های دولتی درگیر این کار شوند. بعد از اینکه بخش های مختلف دولت تسهیل گر شدند، به سراغ بخش های غیردولتی هم خواهیم رفت.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم  در پاسخ به این پرسش که برای حمایت دستگاه های دولتی از پروژه های دانشگاهی، چه ضمانت اجرایی در نظر گرفتید؟ گفت: این یکی از مشکلات اساسی است که وقتی کشور پول دارد، تمام صنایع تمایل به خرید از خارج دارند و وقتی پول ندارد، مدیران مربوطه آنقدر گرفتارند که می گویند پول پژوهش نداریم. بنابراین ما فکر می کنیم با آنچه که در قانون دیده می شود و اجبارهایی که در این تفاهم نامه ها به وجود آمده، در یک پروسه 5ساله اول از همه صنایع بزرگ دولتی وارد این مقوله شوند. امیدواریم پس از آنکه این تجربه به موفقیت رسید و این باور شکل گرفت که پژوهش های دانشگاهی برای صنعت مفید است، ما نیز همچون کشورهای پیشرفته به سمت حمایت عمومی از این پژوهش ها حرکت کنیم. ولی در حال حاضر تضمین های خیلی قوی وجود ندارد و همه سعی می کنند از اعتبارات پژوهشی در همه صنایع به نحوی کم کنند و به مسایل دیگر بپردازند. مخصوصا در این شرایط که با کمبود نقدینگی مواجهند.

در حال حاضر تضمین های خیلی قوی وجود ندارد و همه سعی می کنند از اعتبارات پژوهشی در همه صنایع به نحوی کم کنند و به مسایل دیگر بپردازند. مخصوصا در این شرایط که با کمبود نقدینگی مواجهند

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در مجموعه شما، میزان عملکرد دستگاه های مختلف در این زمینه مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته است؟ تصریح کرد: به نظر من وزارت نفت با مدیریت آقای مهندس زنگنه خیلی قوی تر از وزارتخانه های دیگر عمل کرده است. وزارت دفاع نیز از جمله وزارتخانه هایی است که عملکرد بسیار خوبی داشته و این به دلیل مشخص بودن برنامه های این وزارت و نیز اعتقاد وزیر دفاع به بحث پژوهش است. البته بعضی وزارتخانه ها هم عملکرد ضعیف تری داشتند که امیدواریم حمایت آنها از پژوهش بیشتر شود.

گلستانی فرد با اشاره به عدم اعتقاد برخی از صنایع کشور به امر پژوهش، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته بعضی از صنایع به دلیل امتیازات دولتی رشد کردند و خرید از خارج برای آنها اولویت نخست بوده است، به همین دلیل اهمیتی برای دستاوردهای داخلی قایل نبودند. از طرف دیگر، ما دانشگاه ها را تنها به عنوان مکانی برای تربیت و آموزش دانشجویان در نظر گرفتیم نه جایی برای انجام پژوهش. در حالی که در کشورهای پیشرفته، دانشگاه یک محل پژوهشی قوی برای رفع نیازهای کشور است. بنابراین در حال حاضر وضعیت به این گونه است که انگار هرکدام از اینها ماموریت های جدا دارند. اگر این فرآیند به درستی طراحی شده بود، کشوری که 5 میلیون دانشجو دارد، هیچ گونه نیاز فناوری به خارج نداشت.  

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا