فعالیت فیزیکی، میانسالان را از آسیب مغزی حفظ می کند

مطالعه جدیدی که نتایج آن در مجله نورولوژی به چاپ رسیده است، نشان می دهد که افراد مسن با فعالیت فیزیکی بالاتر دچار مشکلات کمتری در عملکرد های روزانه می شوند. همینطور MRI مغزی آنها نشان داد که آسیب مغزی کمتری نیز در این افراد مشاهده می شود.

 

دکتر دبرا  فلایشمن، از دانشکده پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو آمریکا که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را به عهده داشت، در مورد یافته هایشان این چنین می گوید: " این نتایج اهمیت تلاش برای دست یافتن به شیوه زندگی فعال و پرتحرک در افراد مسن را برای ما روشن می سازد. موضوع اختلالات حرکتی در افراد مسن امروزه یکی از چالش های بزرگ سلامت عموم در جهان است که می توان با زندگی فعال تر و برنامه ریزی برای تحرک بیشتر این مشکل را تا حدی برطرف نمود."

معمولا در افراد مسن، ماده سفید مغز، دچار مشکل می شود. ماده سفید (White matter) یکی از بخشهای سیستم عصبی مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است. این ماده بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می‌دهد و بطور عمده از سلولهای گلیال و آکسون های میلینه تشکیل شده است. این آکسونها پیامها را از مخ به سایر بخشهای سیستم عصبی منتقل می‌کنند. در ماده سفید بجز بافت چربی ، مویرگها و عروق مشاهده می‌شوند. اختلال در ماده سفید مغز منجر به  بروز مشکل در حرکت های روزانه و سختی در راه رفتن شود که عموما در افراد مسن دیده می شود.

دکتر فلایشمن معتقد است یافته های آنها نشاندهنده این موضوع است که ورزش می تواند شبکه عصبی را  انعطاف پذیرتر کند و آن را در مقابل اثرات پیری و آسیب های مغزی مقاوم تر کند. با این حال تحقیقات بیشتری لازم است تا تغییرات طولانی مدت ورزش بر روی عملکرد های روزانه، سطوح آسیب مغزی و فعالیت های فیزیکی مشخص شود.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا