روند نگران کننده ذوب یخ های دریای سفید در قطب شمال

به گزارش سازمان غیر اقتصادی بررسی محیط زیست و هیدرومترولوژی شمال روسیه the Russian Northern Department for Hydrometeorology and Environmental Monitoring non-commercial organization ، لایه های یخزده دریای سفید در نزدیکی قطب شمال به طور کامل ذوب شده اند . این موضوع از یک سو  به واسطه شرایط خاص و گرمای زیاد سال جاری است که سبب ذوب این یخ ها شده و از سوی دیگر وزش بادهای جنوبی نیز به نوبه خود سبب حرکت این توده های یخ به سمت مناطق جنوبی شده است ، رخ داده  که در اثر این عوامل ، در حال حاضر بر خلاف روال عادی و همه ساله ، کلیه یخ های این منطقه ذوب شده است .

یلن اسکریپینک Yelena Skripnik مدیر دپارتمان جنگل ها ، رودها و منابع آبی روسیه در این رابطه توضیح داد : " در ماه فوریه امسال ، وضعیت انجماد و یخزدگی دریای سفید به وضعیت بغرنجی تبدیل شد . در این زمان کشتی یخ شکن یامال Yamal که یک کشتی پیشرفته هسته ای محسوب می شود ، جهت کمک به کشتی های اسیر شده در یخ های ایجاد شده در این دریا ، راهی منطقه Murmansk  شد . در ادامه و در طی ماه مارس با آغاز وزش بادهای جنوبی و حکمفرما شدن یک جبهه هوای بسیاری گرم ، میانگین در جه متوسط حرارت در این منطقه ، در حدود ده درجه سانتیگراد افزایش یافت . این موضوع منجر به نابوی تمامی یخ های این منطقه شده و یخ های دریای سفید به مدت دو ماه زود تر از حد طبیعی ، ذوب شدند . "

این موضوع در چند دهه گذشته بی سابقه بوده و بر اساس اسناد و مدارک موجود ، آخرین باری که این شرایط در دریای سفید گزارش شده است ، به سال 1967 میلادی باز می گردد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا