چرا رژیم غذائی مدیترانه ای برای سلامت انسان مفید است؟

به باور پژوهشگران، رژیم غذائی و موادی که افراد به عنوان غذای روزانه مصرف می کنند نقش مهمی در سطح سلامت و تندرستی آن ها داشته و می تواند موجب بهبود یا اختلال در عملکرد اعضای بدن شوند. در بین رژیم های غذائی شناخته شده در سراسر دنیا، رژیم غذائی مدیترانه ای به عنوان یکی از سالم ترین و مناسب ترین رژیم های غذائی شناخته می شود. این رژیم غذائی مبتنی بر مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، غذاهای ضد التهاب، غذاهای دریائی ، انواع میوه و ها و سبزیجات، دانه ها و مغزها ، زیتون و روغن زیتون است.

در بین رژیم های غذائی شناخته شده در سراسر دنیا، رژیم غذائی مدیترانه ای به عنوان یکی از سالم ترین و مناسب ترین رژیم های غذائی شناخته می شود. این رژیم غذائی مبتنی بر مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، غذاهای ضد التهاب، غذاهای دریائی ، انواع میوه و ها و سبزیجات، دانه ها و مغزها ، زیتون و روغن زیتون است.

در نتیجه مصرف مداوم این مواد غذائی، انسان می تواند عمری طولانی تر و سلامت بیشتری داشته باشد. در این یادداشت به پنج عامل مهم در این رژیم غذائی اشاره می کنیم:

  1. رژیم غذائی مدیترانه ای دارای فواید بسیار زیادی است، از مهمترین خواص این رژیم غذائی می توان به کند کردن روند پیری سلول ها، محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان و بیماری هایی مانند دیابت اشاره کرد. این رژیم غذائی همچنین حاوی میزان بالائی از چربی های مفید و مواد غذائی سالم است.
  2. اصلی ترین خوراکی ها مصرف شده در رژیم غذائی مدیترانه ای شامل ماهی و مواد غذائی است که خطر بروز حملات قلبی را کاهش داده و بر اساس مطالعات انجام شده، کسانی که دچار حمله قلبی شده اند با استفاده از این رژیم غذائی می توانند خطر بروز حملات قلبی ثانویه را در خود به میزان زیادی کاهش دهند.
  3. مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران نشان می دهد که این رژیم غذائی در بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن نقش مهمی داشته و میزان فیبر بسیار زیاد موجود در غذاهای مدیترانه ای به همراه مصرف اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFA) می تواند بیماری های التهابی انسان را کاهش دهد.
  4. غذاهای مدیترانه ای خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مانند سرطان پستان را کاهش می دهد. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در ژورنال تخصصی پزشکی JAMA  منتشر شده است، میزان ابتلا به سرطان پستان در افرادی که از رژیم غذائی مدیترانه ای استفاده می کنند؛ 68 درصد کمتر از سایر افراد است.
  5. مطالعات انجام شده همچنین نشان می دهد که استفاده از رژیم غذائی فوق می تواند علائم آپنه خواب را کاهش داده و و همچنین سبب کم شدن میزان چربی های شکمی خواهد شد.

منبع: healthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا