بیمه شدن خودروهای بدون راننده در انگلستان

خودروهای بدون راننده از ابتدای امر با اما و اگرهایی متعدد روبرو بوده اند و علیرغم رفع بسیاری از این ابهامات، هنوز با علامت سوال های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. یکی از این موارد را می توان برخورد شرکت های بیمه با این وسایل نقلیه دانست؛ در شرایط عادی بیمه های خودرو می توانند بسته به مقصر بودن راننده اعمال شوند ولی در تصادف یک خودروی خودران، راننده آن مقصر خواهد بود یا خیر؟

در حال حاضر و با توجه به عدم وجود یک خودروی خودران کامل در بازار، این طرح بیمه برای ماشین هایی اعمال خواهد شد که بخشی از امکانات کنترل هوشمند ماشین مانند ترمز خودکار را در اختیار دارند

حال شرکتی انگلیسی به نام آدرین فلاکس (Adrian Flux) اقدام به پایه ریزی نخستین طرح بیمه مخصوص برای خودروهای بدون راننده کرده است که می تواند موجب شود تا کاربران با اعتماد به نفس بالاتری به سراغ استفاده از این وسایل نقلیه بروند. در حقیقت این طرح بیمه را می توان همان بیمه مرسوم برای خودروها به حساب آورد ولی تنها تفاوت موجود در این زمینه این است که چهار بند جدید در این بیمه گنجانده شده است.

نخستین بند یاد شده به شرایطی مربوط است که راننده خودرو در طول 24 ساعت از عرضه بسته های به روز رسانی و یا وصله های امنیتی اقدام به بارگذاری و نصب آن نکرده باشد. موارد دیگر نیز به شرایط عدم عملکرد نرم افزاری، امکان کنترل دستی خودرو و حتی شرایطی که خودرو هک شده باشد باز می گردد.

در حال حاضر و با توجه به عدم وجود یک خودروی خودران کامل در بازار، این طرح بیمه برای ماشین هایی اعمال خواهد شد که بخشی از امکانات کنترل هوشمند ماشین مانند ترمز خودکار را در اختیار دارند و این شرکت بیمه اعلام کرده است که حتی سیستم رانندگی خودکار تعبیه شده بر روی خودروی تسلا مدل 3 را نیز در دامنه پشتیبانی خود قرار می دهد.

به این ترتیب می توان این گام را به عنوان یک دستاورد بزرگ در زمینه پذیرش خودروهای خودران در سطح جهانی به حساب آورد. با این شرایط بسیاری از کاربران می توانند بدون داشتن دغدغه مربوط به نحوه اعمال قانون در شرایط تصادف، به سراغ این وسایل نقلیه بروند و همین امر نیز می تواند استقبال از این ماشین ها را افزایش بدهد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا