کد خبر : 39644 شنبه 20 خرداد 1396 - 14:16:52
با-روزه‌داری-به-حفظ-سلامت-خود-کمک-کنید

جسم و روحی سالم در ماه مبارک رمضان:

با روزه‌داری به حفظ سلامت خود کمک کنید

سیناپرس: روزه به جز یک تکلیف دینی، از بعد سلامت جسمی و روانی، منافع متعددی برای شخص روزه‌دار به همراه دارد؛ پاک شدن بدن از سموم، تنظیم قند خون، کاهش ذخایر چربی و کمک به تنظیم وزن، برخی از منافع روزه‌داری محسوب می شوند.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، میلیونها مسلمان در نقاط مختلف جهان یک ماه را به روزهداری و عبادت اختصاص می دهند. روزه گرفتن برای کودکان، سالمندان، افراد بیمار و مسافران واجب نیست؛ این درحالیست که افراد سالم می توانند از منافع متعدد روزهداری بهرهمند شوند.

در آیه 184 سوره بقره آمده است: "چند روز معينى را بايد روزهدار باشيد  ... و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است".

برخی مفسران، عبارت "اگر بدانید روزه گرفتن برای شما بهتر است" را این گونه توصیف می کنند: روزه به خاطر منافعی كه دارد، برای انسان مفيد است. این عبارت تأكيدی بر فلسفه روزه است و اين كه روزه ـ همانند ساير عبادات ـ چيزی بر جاه و جلال خدا نمی افزايد، بلكه تمام سود و فايده آن نصیب عبادتكنندگان می شود.*

کمک به سم زدایی از بدن

غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی مواد افزودنی هستند که تجمع این مواد می تواند به سموم خطرناکی در بدن تبدیل شود؛ بسیاری از این سموم در چربی ذخیره می شوند. روزهداری باعث سوزاندن چربیهای ذخیره شده و درنتیجه از بین رفتن این سموم می شود. کبد، کلیهها و سایر اندام بدن، نقش موثری در سم زدایی ایفا می کنند.

نفس تازه کردن دستگاه گوارش

روزه گرفتن برای کودکان، سالمندان، افراد بیمار و مسافران واجب نیست؛ این درحالیست که افراد سالم می توانند از منافع متعدد روزهداری بهرهمند شوند.

در طول یک ماه روزهداری و در فرصت سحر تا افطار، دستگاه گوارش برای چندین ساعت در شرایط استراحت قرار می گیرد. در این مدت، عملکرد فیزیولوژیک طبیعی سیستم گوارش، بویژه تولید ترشحات گوارشی با روند کندتری ادامه پیدا می کند؛ این تمرین به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند.

برطرف کردن پاسخ التهابی بدن

برخی مطالعات نشان می دهند، روزهداری می تواند به کاهش پاسخ التهابی بدن در بیماریهایی مانند آرتریت روماتوئید و مشکلات پوستی مانند پسوزیازیس کمک کند.

کمک به کاهش قند خون

در زمان روزهداری، روند تجزیه گلوکز افزایش پیدا می کند و بدن می تواند از این طریق انرژی دریافت کند. با کاهش تولید انسولین، لوزالمعده تاحدودی در شرایط استراحت قرار می گیرد. گلوکاگون برای تسهیل فرآیند تجزیه گلوکز تولید می شود و درنتیجه، روزهداری به کاهش قند خون کمک می کند.

افزایش تجزیه چربی

پاسخ نخست بدن به روزهداری، تجزیه گلوکز است. زمانی که ذخایر گلوکز به اتمام می رسند، کتوزیس (ketosis) آغاز می شود و بدن برای تولید انرژی، چربی می سوزاند. چربیهای ذخیره شده در کلیهها و عضلات شکسته شده و انرژی آزاد می شود. با کاهش ذخایر چربی، وزن بدن نیز کاهش پیدا می کند.

تنظیم فشار خون بالا

روزهداری یکی از روشهای کاهش فشار خون بدون نیاز به دارو محسوب می شود. میزان سوخت و ساز بدن، به همراه سطوح هورمونهای آدرنالین و نورآدرنالین در مدت روزهداری کاهش پیدا می کنند. ثابت نگه داشتن سوخت و ساز بدن به کاهش فشار خون منجر می شود.

ترویج رژیم غذایی سالم

در طول یک ماه روزهداری، میل به غذاهای فرآوری شده کاهش پیدا می کند و روزهداران برای کاهش میزان تشنگی در طول روز، بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می کنند. این رژیم غذایی برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و سلامت کلی بدن بسیار مفید است.

انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و نوشیدن مقدار کافی آب برای پیشگیری از تشنگی در طول روز، استفاده از خرما و کشمش در هنگام افطار برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری، اجتناب از خوردن غذاهای سرخ کردنی و شور، مصرف شیر (پیشگیری از احساس تشنگی و ضعف در طول روز) و ماست (رفع عطش و بوی بد دهان) در هنگام سحر و در کل، یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، چربی و پروتئین به روزهداران توصیه می شود.

 

* تفسير آيات الاحكام، ج 3، ص 152  /  منابع: theweek / independent 

گزارش: معصومه سوهانی

 

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]