سازمان ها، سامانه های رایانه ای خود را به سامانه مرکز ماهر متصل کنند

 سامانه های اطلاع رسانی برخی سازمان های دولتی در روزهای اخیر مورد حمله های سایبری با منشاء های مختلف قرار گرفتند که این حمله ها واکنش های زیادی به همراه داشت که منجر به موضع گیری دبیر شورای عالی فضای مجازی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور شد.

امروز(سه شنبه) مرکز ماهر به عنوان مرجع رسمی رصد فضای سابیری کشور با صدور اطلاعیه ای به 2500 سازمان و شرکت برای اتصال به سامانه تعاملی امن این مرکز هشدار داد.
در این اطلاعیه که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تارنمای خود قرار داده ، آمده است مرکز ماهر استفاده از سامانه های آسیب پذیر مدیریت محتوا را دلیل حمله های صورت گرفته اعلام کرده است.
ادامه اطلاعیه مذکور تاکید دارد بیشتر سامانه های مورد حمله واقع شده از نسخه های بروز نشده و آسیب پذیر سامانه های مدیریت محتوا استفاده می کردند که اعمال بعضی از رویه های اولیه و پایه امنیتی می توانست از حوادث رخ داده جلوگیری کند.
اطلاعیه مذکور تاکید دارد: مرکز ماهر به عنوان یک نهاد تخصصی و مرجع در کشور، به دور از اطلاع رسانی های شتابزده، ضمن تماس با مراکز و سایت های موردحمله واقع شده و اعلام آمادگی برای ارائه مشورت های فنی، هماهنگی های لازم را در سطح ملی و حوزه بین المللی بخصوص مراکزپاسخگویی اضطراری رایانه( CERT )کشورهای عربی که محتمل است منابع آنها مورد سوء استفاده هکرها واقع شده باشد، بعمل آورده و کماکان در حال پیگیری موضوع در ابعاد مختلف است.
مرکز ماهر از همه سازمان ها و شرکت های متصل به سامانه تعاملی امن این مرکز درخواست کرده برای دریافت بسته اجرایی فوری برای امن سازی پایه که براساس تجربه ها و تحلیل های حمله های صورت گرفته، تهیه شده است، به سامانه تعاملی مراجعه کنند.
مرکز ماهر در ادامه اطلاعیه خود تاکید کرده که به زودی گزارشی از نحوه همکاری دستگاه ها با این مرکز درزمینه استفاده از راهنمایی ها و هشدارهای ارائه شده و میزان تعامل آنها در هنگام حوادث و رخدادهای امنیتی، به نهادهای مرجع ارائه خواهد شد.
پیش از این دبیر شورای عالی فضای مجازی در باره حمله هکرها به برخی از سایت های ایرانی گفته بود که هیچ گونه آسیبی به اطلاعات و سیستم‌های ایرانی وارد نشده است.
ابوالحسن فیروزآبادی درحاشیه دومین اجلاس مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (فاوا) استانداری های سراسر کشور و در جمع خبرنگاران افزوده بود: آن ها توانسته اند لوگوی برخی از سایت ها را عوض کنند که این موضوع هم به سرعت برطرف شده است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به حمله های اخیر هکری به یک سایت دولتی ایران گفته بود: با بررسی های انجام شده مشخص شد آی پی هکر مربوط به اروپا بوده است.
سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز حمله های دو هفته اخیر را حمله های پیش پا افتاده‌ای توصیف کرده بود که عمق نداشت و بیشتر به خودنمایی سایبری شبیه بود.
صبح پنجشنبه ششم خرداد ماه امسال برخی رسانه ها از حمله هکرها به تعدادی از سایت های ایرانی خبر داده بودند که در این میان تنها نام دو سایت مرکز آمار ایران و سازمان ثبت اسناد مطرح شده است.
«رخنه » یا « هک » به معنی سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل در رایانه است و در گفت و گوهای امروزی هک به معنی نفوذ به یک سیستم رایانه‌ای است؛ و «کِرَک » (crack) نیز به معنی رمزگشایی است و کراکر(cracker) به فرد گشاینده رمز گفته می شود.
تاریخچهٔ استفاده از واژه هک و هکر به استفاده آن در مؤسسه فناوری ماساچوست در سال 1960 برمی‌گردد. معنی اصلی آن سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل مشکلی تکنیکی بوده‌است. این واژه همراه با واژه مشتق شده دیگر آن هکر، به معنی کسی است که توانایی پیاده‌سازی و ساخت هک‌های جدید را دارد.
براساس گزارش منتشر شده از سوی دفتر بررسی های فنی و اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال گذشته 19 میلیون نفر از اینترنت تلفن همراه و هشت میلیون و 800 هزار نفر در کشور از اینترنت پرسرعت بیسیم (ADSL) استفاده می کردند.
پهنای باند بین الملل از 6.05 گیگابیت بر ثانیه در سال 1386 به 547 گیگابیت بر ثانیه در پایان سال 1394 رسید و ظرفیت IP داخل کشور نیز در این بازه زمانی از 31 گیگابیت بر ثانیه به چهار هزار گیگابیت افزایش یافت.
ظرفیت کابل فیبر نوری بین شهری کشور تا پایان پارسال به 57.044 کیلومتر افزایش یافت و میزان ترانزیت ارتباطات بین الملل نیز به عدد 3.600 رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا