ماهی‌های بریتانیا در آستانه نابودی

محصولات آرایشی و بهداشتی که در بریتانیا مورد استفاده قرار می گیرد حاوی ریزپلاستیکهای خطرناکی است که پس از ورود به سیستم فاضلاب این کشور حیات گونه های آبزی رودخانه ها و آبریزهای آن را به شدت تهدید می کند.

آمارها نشان می دهند بیش از یک سوم جمعیت ماهی های «کانال انگلیس» آلوده به این رسوبات پلاستیکی هستند. این منطقه بزرگ آبی جنوب انگلیس را از شمال فرانسه جدا می کند و با توجه به اینکه به اقیانوس اطلس منتهی می شود حالا به نگرانی بزرگ زیست محیطی دانشمندان تبدیل شده است. آنها از آن بیم دارند که ترکیبات شیمیایی خطرناکی که از این طریق وارد اقیانوسها می شود به گونه های جانوری و گیاهی ساکن در این مناطق لطمه جبران ناپذیری وارد سازد.

آمارها نشان می دهد که سالانه بین ۱۶ تا ۸۶ تن ریزقطعات پلاستیکی ناشی از مواد آرایشی و بهداشتی وارد فاضلاب بریتانیا می شود که معمولا از فرآیند تصفیه فاضلاب عبور کرده و در نهایت راهی آبراهه ها و اقیانوس می شوند. بدین ترتیب ارگانیسمهای دریایی و ماهی ها آنها را خورده و این آغاز یک مصیبت بزرگ زیست محیطی است.

اکنون مجلس بریتانیا در حال بررسی ممنوعیت به کارگیری این دسته از مواد شیمیایی در محصولات مراقب بهداشتی است. این همان اقدامی است که پیشتر آمریکا نیز انجام داده بود.

به گزارش مهر، بر اساس آمارهای موجود هم اکنون ۵۰ تریلیون ریزذرات پلاستیکی در اقیانوسهای سراسر جهان شناور هستند که البته سهم محصولات آرایشی و بهداشتی از این حجم خیره کننده چندان زیاد نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا