معرفی نخستین هواپیمای ساخته شده از چاپگرهای سه بعدی

اگرچه هنوز مدت زمان زیادی از ارائه و رونمائی چاپگرهای سه بعدی نگذشته است اما در این مدت زمان کوتاه نظاره گر رشد و استفاده متنوع این فناوری در حوزه های مختلفی بوده و شاهد ساخت طیف وسیعی از اشیا و ابزارالات ساده و پیچیده به وسیله این فناوری هستیم.

هواپیمای ساخته شده با چاپگرهای سه بعدی به خوبی و بدون نقص پرواز کرده و شرایط ایستائی و تعادل خوبی دارد.

تا کنون انواع مختلف خودرو، موتور سیکلت، پروتزهای پزشکی و … توسط چاپگرهای سه بعدی ساخته شده است اما هنوز هیچ نمونه ای از هواپیماها به کمک این فناوری ساخته نشده بود. به تازگی کمپانی مشهور هواپیماسازی ایرباس نوعی هواپیمای کوچک موسوم به Thor ساخته است که نخستین نمونه هواپیمای ساخته شده توسط چاپگرهای سه بعدی در دنیا محسوب می شود. از این هواپیما به طور رسمی  در هفته جاری و طی نمایشگاه صنایع هوائی برلین، رو نمائی شد. هواپیمای فوق الذکر، آزمایش های فنی مورد نظر را با موفقیت پشت سر گذاشته و از نکات مهم طراحی بدنه آن می توان به نبودن پنجره اشاره کرد. این هواپیما بدون سرنشین بوده و وزنی برابر با 21 کیلوگرم داشته و حدود 4 متر طول دارد.

در همین رابطه دتلف کونیگورسکی مدیر ارشد پروژه Thor در کمپانی ایرباس اعلام کرد: ساخت این هواپیما تنها یک آزمایش جهت تعیین قابلیت های موجود در طراحی و ساخت قطعات هواپیما توسط چاپگرهای سه بعدی است. در حقیقت هدف اصلی ما از این پروژه، ساخت نمونه های منحصر به فرد هواپیما نبوده و ما می خواهیم از این فناوری برای افزایش سرعت و کیفیت تولیدات خود استفاده کنیم.

لازم به توضیح است که تمامی قطعات این هواپیما به استثنای سیم کشی الکتریکی آن، با استفاده از پرینترهای سه بعدی ساخته شده و گونر هاس مهندس ارشد ایرباس در این رابطه گفت: هواپیمای ساخته شده با چاپگرهای سه بعدی به خوبی و بدون نقص پرواز کرده و شرایط ایستائی و تعادل خوبی دارد.

در خاتمه گفتنی است در حال حاضر هر دو کمپانی بزرگ هواپیما سازی در جهان یعنی شرکت ایرباس و بوئینگ از چاپگرهای سه بعدی برای ساخت برخی از تجهیزات  هواپیماهای خود استفاده می کنند.

منبع: dailymail

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا