کشف اقیانوسی از آب در بزرگترین ماه سیاره مشتری

بر طبق جدید ترین مشاهدات تلسکوپ هابل آب این اقیانوس از مجموع کل آب های کره زمین بیشتر است.

دانشمندان عمق تقریبی این اقیانوس را 96 کیلو متر برآورد کرده اند که چیزی در حدود 10 برابر عمیق تر از عمق اقیانوس های کره زمین است. اما بر خلاف اقیانوس های کره زمین، این اقیانوس نمک، در زیر 152 کیلو متر یخ مدفون شده است.

جان گرانزفلد(John Grunsfeld) ، دستیار هیات مدیره در ماموریت علمی ناسا در این زمینه می گوید: تنها هابل می توانست این کشف بسیار ارزشمند را انجام دهد. گرانزفلد در ادامه گفت: پس از 25 سال فعالیت تلسکوپ هابل، توانسته است بسیاری از ناشناخته های منظومه شمسی را برای ما آشکار سازد. کشف اقیانوس عمیق زیر پوسته یخی بزرگترین ماه سیاره مشتری، امید ها را برای یافتن حیات در خارج از زمین را بیش از پیش زنده کرد.

همچنین دانشمندان از وجود اقیانوسی به اندازه وسعت اروپا در ماه دیگری از سیاره مشتری با اطلاع هستند که قرار است ناسا در یک ماموریت بدون سرنشین برای یافتن حیات در آبهای مایع در آن ماه اقداماتی صورت دهد.

هابل تلسکوپی است که به دور کره زمین می گردد اما تحت تاثیر جاذبه می تواند برای مطالعه داخل سیاره های درو مورد استفاده قرار گیرد و همچنین دانشمندان از این خصوصیت برای یافتن اقیانوس در دیگر منظومه ها در تلاش هستند.

وایزمن (Wiseman ) ریئس پروژه هابل افزود برای یافتن فرا منظومه ای به تلسکوپی بزرگ تر از هابل نیاز است، ولی فعلا وسیله ای که امروزه ما استفاده می کنیم هابل است.

یافتن آب در سیاره ای دیگر پدیده ای است که می تواند شروع کننده زندگی در آنجا باشد و همچنین این خبر انگیزه ای برای تحقیق بیشتر در مورد زندگی فرا زمینی خواهد بود.