تمدن گمشده زیر دریا،افسانه یا واقعیت؟

نتایج تحقیقات تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه آتن و دانشگاه آنجلیای شرقی نشان می دهد بقایای مشهور به سازه های معماری باستانی که شبیه به خیابان های سنگفرش شده، حیاط و میدان گاه ها و ردیف های ستون بوده و در حال حاضر در آب های کم ژرفای ساحلی جزایر زاکینتوس یونان قرار دارد بر خلاف آن چه تا کنون تصور می شد، آثار باقی مانده از یک تمدن باستانی نابود شده نبوده و در حقیقت بر اثر تاثیرات پدیده های زمین شناسی که پنج میلیون سال پیش رخ داده ، شکل گرفته اند.

بقایای مشهور به سازه های معماری باستانی که در آب های کم ژرفای ساحلی جزایر زاکینتوس یونان قرار دارد بر خلاف آن چه تا کنون تصور می شد، آثار باقی مانده از یک تمدن باستانی نابود شده نبوده و در حقیقت بر اثر تاثیرات پدیده های زمین شناسی که پنج میلیون سال پیش رخ داده ، شکل گرفته اند.

جولیان آندرئوس از پژوهشگران حاضر در این مطالعات و محقق دانشگاه آنجلیای شرقی در این رابطه اعلام کرد: این سایت توسط گروهی از غواصان که با هدف سرگرمی و تفریح به غواصی در مناطق کم عمق می پرداختند کشف شد. بررسی های ما نشان می دهد که در این محوطه؛ هیچ اثری از سواهد مبنی بر زندگی و حضور انسان از قبیل اشیا مصرفی ، سفال و … وجود نداشته و مدرکی دال بر وجود انسان در این منطقه به دست نیامده است. در این پژوهش ، تیم دانشمندان اقدام به بررسی دقیق ترکیبات مواد معدنی و بافت سنگ های این منطقه کرده و آن ها را با اشعه ایکس مطالعه کردند. نمونه های میکروسکوپی از این سازه ها گرفته شده و همچنین ایزوتوپ های ثابت این آثار مورد مطالعه قرار گرفت.

پژوهشگران اعتقاد دارند شکل گیری این ستون ها حاصل تراوش و هیدروکربونیزه شدن مواد معدنی است که از بستر دریا به بیرون تراوش کرده اند.

بر اساس یافته های تیم تحقیقاتی فوق الذکر، موجودات میکروسکوپی ساکن در بستر دریا از متان و سایر گازهای خارج شده از این گسل های کف دریا استفاده کرده و به مرور زمین بافت شیمیائی ساختار این بخش تغییر کرده و اشکال فوق به وجود آمدند. در ادامه این روند، فرسایش کانی های متبلور شده توسط آب های دریا و جریانات آبی ادامه پیدا کرده و موجب شکل گیری این اشکال شده است.

جولیان آندرئوس در این رابطه گفت: ظهور این پدیده در آب های کم عمق ، امری بسیار نادر بوده و در بیشتر موارد شاهد شکل گیری چنین شرایطی در آب های عمیق دریاها که صدها و گاهی هزاران متر عمق دارند هستیم.

منبع: archaeology