ورود صنعت فضایی کشور به زندگی روزمره مردم؛ از مخابرات تا کشاورزی

 'سامانه پایش ایران ست' ، 'سامانه پایش محصولات کشاورزی' و پرتاب ماهواره عملیاتی فجر از مهمترین فعالیت های فعالان عرصه فضا در سال جاری در ایران محسوب می شود؛ این دستاوردهای نشان از این دارد که صنعت فضایی به سمت کاربردی شدن و استفاده به نفع مردم پیش می رود.همچنین تعیین تکلیف سازمان فضایی و بازگرداندن پژوهشکده های این سازمان به نهادهای اولیه خود گامی در جهت چابک سازی فعالیت های فضایی از دیگر رویدادهای مهم این عرصه بود

***سازمان فضایی ایران تعیین تکلیف شد

به گزارش ایرنا، یکی از اتفاقات مهم سال جاری فضایی در کشور تغییر در ساختار فناوری فضایی کشور بود.

دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در سومین سال کاری خود مسوولیت ایجاد مرکز ملی فضایی را به معاون علمی وفناوری خود واگذار کرد و از طرفی مسوولیت اداره جلسات شورای عالی فضایی را به وی تفویض کرد.

همچنین پژوهشکده هایی که از سال 89 به عنوان سازمان فضایی ایران گردهم آمدند به سازمان های مادر خود بازگشتند. این پژوهشکده ها شامل پژوهشکده تحقیقات فضایی زیر نظر سازمان فضایی در وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و پژوهشگاه جهاد کشاورزی بود. به این ترتیب روند فعالیت های فضایی کشور قرار است با چابکی بیشتر ادامه یابد.

***یک ماهواره عملیاتی پرتاب شد
 پرتاب ماهواره عملیاتی فجر یکی از نقاط عطف فعالیت های فضایی در سال گذشته محسوب می شود.

ماهواره فجر به عنوان چهارمین ماهواره بومی ایران روز 13 بهمن ماه به فضا پرتاب شده و با موفقیت ارتباط خود را با ایستگاه های زمینی برقرار کرده است. 

یکی از ویژگی های مهم این ماهواره جدید ایرانی، دوربین بسیار پیشرفته آن است که با توجه به پیشرفت های جدید کشورمان در حوزه ماهواره ای، اعلام شد که دوربین نصب شده روی 'فجر' تفکیکی بهتر از 50 متر دارد.

از تصاویر تهیه شده توسط دوربین نصب شده بر روی ماهواره فجر که کیفیت بسیار بهتری به نسبت دوربین های قبلی دارد، می توان در فعالیت های هواشناسی و نقشه برداری نیز استفاده کرد.

***فناوری فضا برای کمک به کشاورزان

سامانه پایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی' در مرحله نخست برای پایش برنج سه استان کشور اجرایی شد و قرار است تا این سامانه برای دیگر محصولات کشاورزی نیز استفاده شود.

در این روش با درنظر گرفتن فرآیند 10 روزه تولید یک محصول کشاورزی نقشه کاربردی برای آن تهیه شده و با استفاده از نقشه میزان تولید محصول تا پایان سال تخمین زده می شود.

مهمترین کاربرد این سامانه در تضمین پذیربودن تولید محصولات کشاورزی تعیین شده است؛ همچنین می توان از این روش خسارت های احتمالی به محصولات کشاورزی را برآورد کرد که در نتیجه این روش صرفه جویی در هزینه و کارکردها را به دنبال دارد.

خروجی این سامانه شامل یک هزار و 800 لایه اطلاعاتی در دو گروه اصلی و فرعی با قابلیت تفکیک به استان، شهرستان و دهستان است.

***سامانه پایش ایران ست

مرکز پایش ایران ست وظیفه پایش مداوم پهنای باند ماهواره ای ایران ست را به منظور اطمینان از صحت عملکرد سرویس، انجام تست های راه اندازی ایستگاه زمینی مشتریان، پشتیبانی و رفع مشکلات فنی مانند تداخلات فرکانسی، نظارت بر نحوه استفاده مشتریان از پهنای باند به منظور جلوگیری از افت کیفیت خدمات و مقابله با استفاده غیرمجاز از پهنای باند را به عهده دارد.

ماهواره ایران ست بخش ارایه کننده خدمات پهنای باند ایران بر روی ماهواره مخابراتی مشترک بدر-5 که به صورت مشترک بین سازمان فضایی ایران، سازمان صدا و سیما و شرکت ماهواره ای عرب ست محسوب می شود و سازمان صدا و سیما و سازمان فضایی ایران از سال 90 به صورت مشترک از آن بهره برداری کرده اند.

همزمان با راه اندازی سرویس مخابراتی ایران ست خدمات پشتیبانی فنی آن از طرف سازمان فضایی ایران آغاز شد که بعد از چند مرحله ارتقا در سال های گذشته با ساختاری جدید به صورتی رسمی بهره برداری شد. 

در حال حاضر سازمان فضایی ایران پهنای باند سرویس های مخابراتی ایران ست را با پهنای باند 200 مگاهرتز در اختیار بخش خصوصی داخلی قرار می دهد. این بخش برای ماهواره های مخابراتی کاربرد دارد.

در این مرکز پشتیبانی فنی شبانه روزی از ماهواره ایران ست انجام می شود و آرشیو تصاویر روزانه از ماهواره ایران ست دریافت می شود. 
اطلاعات دریافتی از ماهواره ایران ست در زمینه فرایند طبیعی مانند رو ندخشک شدن دریاچه ارومیه، خشکی و بیابان زایی و جنگل زایی طبیعت کشور قابل استفاده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا