تردید در اثرگذاری روش های درمانی مبتنی بر هومئوپاتی

بر اساس گزارش های موسسه تحقیقات عالی استرالیا (Australia's top research institute) و شورای تحقیقات بهداشتی و پزشکی ملی NHMRC (National Health and Medical Research Council)  داروهای هومئوپاتی در برابر بیماری ها موثر نیستند .

هومئوپاتی (Homeopathy) یا همسان‌ درمانی یک روش درمانی است که بر اساس این  اصل سنتی که  همانند ، همانند را شفا می ‌دهد ، به کار گرفته می شود . در این روش درمانی با استفاده از داروهای هومئوپاتی دستگاه ایمنی بدن بیمار را تحریک کرده تا فرد به سوی بهبودی پیش رود .

بر پایه این روش ، هر ماده‌ ای که در بدن یکسری نشانه ‌های بیماری ایجاد کند با تجویز مقدار کم آن به فرد بیمار با همان علایم،  می تواند به درمان بیمار منجر شود .  البته نکته مهم در این روش نشانه‌ های موجود در بیمار و نشانه‌ هایی که آن ماده دارویی می ‌تواند ایجاد کند است که این دو مورد  تا حد امکان باید مشابه باشند . برای نمونه می توان به واکسیناسیون اشاره کرد که در آن از ویروس و یا میکروب مشابه و یا ضعیف شده همان بیماری برای ایجاد ایمنی و یا درمان بیماری استفاده می‌ شود .

تحقیقات انجام شده بر روی این گروه از داروها در موسسه تحقیقات عالی استرالیا در مجموع شامل 225 آزمایش بالینی منتشر شده و 57 انتقاد بوده که ارزیابی کیفیت هر بررسی و مطالعه را در بر گرفته است .

شورای تحقیقات بهداشت و پزشکی ملی NHMRC برای به دست آوردن نتیجه درست داروها ، افراد بیشتری را مورد آزمایش قرار داد . بر پایه گزارش این شورا ، پژوهش ها و آزمایش ها نشان می دهند که برخی از داروهای هومئوپاتی در درمان بیماران موثر بوده ، بعضی دارای مشکلات درمانی بوده و برخی به طور کامل اشتباه تجویز می شده اند . قابل ذکر است که کمیته مستقل تحقیقات داروها هومئوپاتی نیز در تحقیقات موازی خود ، به نتیجه ای مشابه دست پیدا کرده است .  

نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می دهد که هیچ مدرک قابل اطمینانی مبنی بر درمان انسان توسط داروهای هومئوپاتی وجود ندارد . افرادی که چنین روش درمانی را انتخاب می کنند ، سلامت خود را به خطر انداخته و یا درمان بیماری خود را به تاخیر می اندازند چرا که شواهد آزمایشگاهی و پژوهش های گسترده محققان ، عدم اثر بخشی و ایمنی اینگونه داروها را ثابت می کند .

قابل توجه است که بنا به اظهارات استفاده کنندگاه این شیوه درمانی ، خصوصیات روحی و عصبی فرد بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در واقع این روش درمانی نگرش کلی به انسان‌ ها از نظر جسمی ، روانی و احساسی دارد . در قرن نوزدهم هومئوپاتی یک سیستم پزشکی جایگزین در کشور آلمان به حساب می آمد در حالی که امروزه نقش آن کمرنگ شده است .

گفتنی است در حال حاضر ، کشورهای بسیاری در جهان این روش درمانی را به عنوان یکی از خدمات درمانی برای بیماران خود ارائه می دهند . داروهای هومئوپاتی تحت عنوان فارماکوپه هومیوپاتی در امریکا به‌ رسمیت شناخته می شود .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا