پیشگیری از سرطان روده بزرگ با کاهش مصرف گوشت

مطالعات جدیدی  که توسط پژوهشگران امریکایی انجام شده ، نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی گیاهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال می شود .

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال گونه‌ ای سرطان است که در آن سلول‌ های سرطانی درون بافت روده شروع به تکثیر می‌ کنند . این سرطان از جمله معمول‌ ترین سرطان‌ های بشر به‌ حساب ‌می‌ آید که البته با روش ‌های غربالگری و تشخیصی جدید ، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به‌ طور قابل ملاحظه ‌ای کاهش پیدا کرده ‌است . این بیماری در کشور ایالات متحده امریکا دومین عامل مرگ و میر در بین دیگر سرطان ها است . به اعتقاد کارشناسان ابتلا به سرطان روده ، رابطه ای مستقیم با نحوه و کیفیت تغذیه دارد .

پژوهش های جدید  ، نظر فوق را تائید کرده و نشان می دهد  که فاکتورهای رژیم غذایی نقش مهمی در بروز این سرطان دارند . در حقیقت  یک رژیم غذایی غیر گیاهی سرشار از گوشت قرمز ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و یک رژیم غنی حاوی میزان مناسبی از فیبر باعث کاهش خطر ابتلا به اینگونه سرطان می شود .

در این مطالعات ، پژوهشگران 77 هزار و 659 داوطلب را مورد بررسی قرار دادند ، از آن میان 380 نفر مبتلا به سرطان کولون (colon cancer) بوده و 110 نفر از سرطان رکتال (rectal cancer) که هر دو از سرطان های روده بزرگ هستند ، رنج می بردند .

در همین زمینه مایکل جی اولیچ (Michael J. Orlich) از دانشگاه لوما لیندای (Loma Linda) کالیفرنیای ایالات متحده امریکا اعلام کرد : این تحقیقات نشان می دهد که گیاه خواری و رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان 22 درصد احتمال خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد که از این میان 19 درصد کاهش خطر برای سرطان کولون و 29 درصد کاهش خطر برای سرطان رکتال دیده می شود .

نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که رژیم های غذایی گیاهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است . پیش از این نیز تحقیقات نشان داده بود که رژیم غذایی گیاهی به طور بالقوه باعث کاهش خطر چاقی ، فشار خون بالا ، دیابت و مرگ و میر ناشی از اینگونه بیماری ها می شود .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن به صورت آنلاین در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است . 

 منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا