مدارس طبیعت تا پایان سال به 25 واحد می رسد

محمد درویش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مدرسه طبیعت در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، اصفهان، کرمانشاه، همدان و تهران وجود دارند که قرار است به زودی در شیراز نیز راه اندازی شود. 
وی اظهار کرد: مدارس طبیعت بخش نخست آموزش هایی است که سازمان حفاظت محیط زیست در قالب مدارس جم یا مدارس جامع محیط زیستی تعریف می کند، در این بخش یک بسته آموزشی را از مقطع پیش دبستانی تا دیپلم تعریف کرده ایم که در قسمت ابتدایی اول و دوم آن در نظر گرفته شده و دانش آموزان متاثر از مکتب مدارس طبیعت آموزش می ببینند. 
درویش گفت: در این روند آموزش ها کاملا غیر مستقیم خواهد بود به نحوی که بچه ها فرصت درک طبیعت را پیدا کنند و خودشان خلاقانه واقعیت های موجود در طبیعت را کشف کنند. 
وی افزود: در آموزش هایی که در مدارس طبیعت ارایه می شود زنگ، دیوار و یا اجبار وجود ندارد بلکه تلاش می شود تسهیل گران مواظب تمهیدات امنیتی باشند تا دانش آموزان بتوانند با کمترین آسیب ممکن در طبیعت بیشترین دریافت را داشته باشند. 
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نام فرایند کامل این برنامه مدرسه جم است که بخش ابتدایی آن مدرسه طبیعت نام دارد به این صورت که وقتی بچه ها در مدارس طبیعت شیفته محیط زیست شدند در مرحله بعد آموزش های آکادمیک در مقطع متوسطه اول و دوم به آنها داده می شود. 
درویش افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد قرار است این دو نهاد در زمینه آموزش های محیط زیستی همکاری کنند که توسعه مدارس جامع 
محیط زیستی ( جم ) یکی از بندهای این تفاهم نامه است. 
وی درباره نحوه فعالیت مدارس جم گفت: در این مدارس عنوان درس یا ساعت اختصاصی برای مباحث محیط زیستی اضافه بر ساعات آموزشی وجود ندارد بلکه به دنبال این هستیم که با فراهم آوردن شرایط لازم دانش آموزان به شکل خود انگیخته درگیر مسایل محیط زیستی و شرایط اقلیمی سرزمینشان شوند. 
وی افزود: توجه به میزان مصرف انرژی، کاغذ و تولید پسماند از جمله مواردی است که باید در چارچوب مدارس جم رعایت شود، همچنین پیش بینی شده است دانش آموزان از مقطع پیش دبستان تا 9 سالگی تحت آموزش هایی غیرمستقیم با عنوان مدارس جامع محیط زیست قرار گیرند و بعد از آن آموزش ها به صورت آکادمیک ادامه می یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا