دانشجویان علوم انسانی سفیران فرهنگی کشورهستند

دکتر عزیزمحمدی  بیش از 100 مقاله ISI، علمی-پژوهشی و علمی- ترویجی در ژورنالهای معتبر بین المللی و ژورنالهای داخلی دارد. دکتر عزیز محمدی همچنین به تألیف بیش از 50 کتاب در زمینه های مرتبط با زبان و ادبیات انگلیسی‚ زبانشناسی‚ ترجمه و غیره اهتمام ورزیده است. این عضو هیأت علمی دو طرح پژوهشی ارائه کرده است که یکی از آنها در سطح بین‌المللی و با موضوع تولید محتوای علمی بین ایران و دیگر کشورها از جمله ترکیه، هند و مالزی است و دیگری در سطح ملی و با عنوان اندیشه‌های اجتماعی شعرای معاصر زن ایرانی است.

به بهانه موفقیت های دکتر عزیزمحمدی در حوزه علوم انسانی با وی به گفت و  گو کردیم.

اگر به گذشته برگردید بازهم رشته  علوم. انسانی را انتخاب می کنید؟

بله، من به این رشته علاقه دارم و فکر می کنم کسانی که وارد رشته های علوم انسانی به خصوص زبان انگلیسی

می شوند می توانند به عنوان سفیران کشورهایشان در بخش فرهنگی و حتی صدور انقلاب فعالیت داشته باشند .طبق فرمایش رهبر انقلاب اسلامی  ما باید بتوانیم تعاملاتی با کشورهای دیگر داشته باشیم و این رشته تاحدی راه برقراری ارتباط و تعاملات را آسان می کند .در نتیجه می توانیم فرهنگ جامعه مان را که براساس اصول دینی است پیش برده و به سایر کشورها نشان دهیم.

متاسفانه به حوزه علوم انسانی توجهی نمی شود در حالی که به اعتقاد من اگر بخواهیم در حوزه علوم انسانی به خصوص درکرسی نظریه پردازی موفق باشیم باید به این مجموعه بیشتر توجه شود و تولیدات علمی بیشتری را در این حوزه داشته باشیم

 

مشوق اصلی شما درانتخاب این مسیر چه کسانی بوده اند؟

مشوق اصلی من والدینم بودند، به خصوص مادرم دراین راه کمک به سزایی به من کرده اند.

نقاط ضعف و قوت علمی کشور در حوزه تخصصی خودتان را در چه مسائلی می بینید؟

متاسفانه به حوزه علوم انسانی توجهی نمی شود در حالی که به اعتقاد من اگر بخواهیم در حوزه علوم انسانی به خصوص درکرسی نظریه پردازی موفق باشیم باید به این مجموعه بیشتر توجه شود و تولیدات علمی بیشتری را در این حوزه داشته باشیم . همچنین باید فرهنگ اسلامی در حوزه علوم انسانی را بیشتر سوق دهیم و بتوانیم مشترکاتی که وجود دارد را باسایر کشورها به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم بگوییم برای حوزه علوم انسانی گام های مثبت برداشته ایم.

آینده علمی کشور را در حوزه علوم انسانی چطور ارزیابی می کنید؟

استادان در حوزه علوم انسانی وظیفه سنگینی دارند .قلم ما ابزاری است برای مقابله با جنگ نرم .به عقیده من  کسانی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند باید در جهت پیشبرد اهداف انقلاب و فرهنگمان و حتی در جهت توسعه مرزهای علمی گام های بلندتری بردارند تا بستر مناسبی برای گسترش این حوزه ایجاد شود.

کشور ما در حوزه علوم انسانی، دانشمندان و بزرگان زیادی دارد که حتی غربی ها ممکن است چیزی ازآنها ندانند و بهتر است از طریق فرهنگ با تولیدات علمی آنها راشناسانده و گسترش دهیم.

به عقیده من پیشرفت فقط نباید در حوزه هایی همچون نانو باشد ،بلکه علوم انسانی روح همه علوم است و نیاز به پیشرفت دارد .البته ناگفته نماند تا امروز تولیدات علمی خوبی داشته ایم اما اینها کافی نیست.ما باید در جهت تولیدمقالات ISI گام برداریم و حوزه علوم انسانی را به جایگاهی که مستحقش هست ،برسانیم. زیرا ارائه این گونه مقالات در حوزه علوم انسانی بیانگر فرهنگ و ادبیات کشور ماست.

چه توصیه ای به دانشجویان و علاقه مندان حوزه علوم انسانی دارید؟

به نظر من باتوجه به اینکه در قرن 21هستیم و پیشرفت علمی گام های سریع و روبه جلویی دارند، رشته ادبیات زبان انگلیسی  می تواند به دانشجویان کمک کند تا توانمندی های خودر ا در عرصه بین المللی بهتر نشان دهند.همچنین این ویژگی بوجود آورنده روزنه‌ دیگری در توسعه ادبیاتمان است به طوری که بتوانیم ادبیات تطبیقی خود را توسعه و گسترش دهیم. اگر بتوانیم در این رشته موفق باشیم می توانیم با علم روز دنیا بهتر ارتباط برقرارکنیم و در برابر رقبای علمی مان بهتر عمل کنیم .دانشجویان مستعدی در مقطع دکتری وجود دارند که پایان نامه‌هایی با موضوعات نو و تازه ارائه می‌دهند که تا به حال این موضوعات منتشر نشده است. من به عنوان معلم، وظیفه خود می دانم که به دانشجویان در حیطه علوم انسانی کمک کنم ومنابع لازم را در اختیارشان قراردهم. طبق فرمایش رهبر انقلاب باید به این رشته توجه خاص داشت زیرا علوم انسانی روح همه علوم است.همچنین به عقیده من بهتراست ما به عنوان معلم و راهنمای دانشجویان، ابتدا پژوهش کنیم و بعد وارد آموزش شویم زیرا دراین صورت می توانیم بهتر عمل کنیم . یعنی پژوهش تقدم ورود به آموزش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا