مالچ پاشی و نهال کاری در 40 هزار هکتار از اراضی مستعد گرد و غبار

ضیاء الدین شعاعی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد مقابله با گرد و غبار به عنوان نقش هماهنگ کننده وارد عمل شده است و تاکنون اقدامات مفیدی انجام داده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که دولت برای مقابله با گرد و غبار قائل است تاکنون اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص داده اما با توجه به اهمیت و فراگیری موضوع این اعتبارات کافی نبود از این رو تمدید و افزایش این اعتبارات را دوباره پیشنهاد داده ایم.
وی ادامه داد: ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار مکانیزیم وقوع و منشاء گرد و غبار را شناسایی کرده است که برای مقابله با این پدیده در هر استان به چند هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما کمبود اعتبارات باعث نشد که کار متوقف شود بلکه برنامه عمل مقابله با گرد و غبار تدوین شد که در آن راهکارهای زیادی تعریف شده است.
شعاعی گفت: مالچ پاشی، نهال کاری و تامین حقابه زیست محیطی تالاب ها برخی از این راهکارها است که بر این اساس وزارت نفت 10هزار هکتار را مالچ پاشی و وزارت جهاد کشاورزی 30 هزار هکتار را نهال کاری کرده است.
وی افزود: همچنین با اقدامات صورت گرفته مانند لایروبی نهرهای منتهی به تالاب ها و بازگشایی دایک ها تالاب های هوالعظیم ، هامون و شادگان آبگیری شدند، البته بارش باران نیز تاثیر بسیار زیادی در این روند داشته است و با این حساب این تالاب ها که می توانستند منشا گرد و غبار باشند از این مرحله عبور کردند.
مدیر پروژه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در استان خوزستان به عنوان درگیرترین استان با پدیده گرد و غبار اقدامات زیادی صورت گرفته است ، در 16 نقطه از این استان پایش آنلاین گرد و غبار ایجاد شد و 200 ایستگاه پایش هوا در سراسر کشور به سیستم پایش آنلاین مجهز شدند.
وی به فعالیت هایی در سطح بین المللی اشاره کرد و افزود: در مجمع هفتادم سازمان ملل مصوبه به تصویب رسید که در بند پنجم آن به موضوع گرد و غبار اشاره شده است که بر این اساس مقرر شد یونپ گزارشی از گرد و غبار کشور را تهیه و به سازمان ملل ارائه دهد.
شعاعی با اشاره به اینکه همچنین مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست گزارش جامعی از وضعیت گرد و غبار تهیه کند گفت: بر این اساس دنیا به 6 زون گرد و غباری تقسیم شد که یک زون آن منطقه خاورمیانه است که در تهیه گزارش این زون همکاری خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: ثابت شده که 90 درصد منشاء گرد و غبار کشور خارجی است که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور با ساختارهای سازمان ملل در بحث مقابله با کانون های خارجی فعالیت هایی آغاز شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا