پیوند معماری شهری با فرهنگ و زندگی مردم

او  مدرک کارشناسی اش در رشته مهندسی معماری را سال 1364 از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرک کارشناسی ارشدش را سال 1369 از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران دریافت کرده است. او پس از قبولی در نخستین دوره برگزاری رشته دکترای معماری در ایران توانست مدرک دکترای تخصصی خودش در رشته معماری را سال 1378 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کند.

رییس پژوهشکده مدیریت شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور( از سال 1385 تا کنون)، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس (1391 تاکنون)، عضو جامعه مهندسین ایران (سازمان نظام مهندسی استان تهران)، عضو انجمن مدیریت پروژه ایران، عضو کمیسیون تخصصی گروه معماری و شهرسازی هیات ممیزه دانشگاه تربیت مدرس (1389 تاکنون)، مدیر گروه معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس (1386 تاکنون)، عضو شورای فناوری‌های نوین ساختمانی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شهردارمنطقه یک تهران( 1382تا 1385) و… از جمله سوابق اجرایی او طی این سال ها به حساب می آید.

استاد نمونه دانشگاه علم و صنعت ایران( سال تحصیلی1373 – 1372)، استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس( سال تحصیلی1389-1388)،  شهردار نمونه در سال 1383 و…. از دیگر سوابق علمی و اجرایی دکتر محمدرضا بمانیان محسوب می شود.

چه شد که رشته مهندسی معماری را انتخاب کردید؟

رشته تحصیلی من در دوره دبیرستان ریاضی بود. پیش از انقلاب ما می توانستیم برای آزمون کنکور در چند رشته شرکت کنیم. آن زمان کنکور معماری جدا از کنکور سراسری برگزار می شد. من در کنکور سراسری موفق به قبولی در رشته ریاضی و مخابرات شدم. همچنین من موفق به قبولی در کنکور معماری شدم اما از آنجایی که علاقه من به رشته معماری بیشتر بود این رشته را انتخاب کردم.

کسی هم مشوق شما برای انتخاب این رشته تحصیلی بود؟

مشوق خاصی نداشتم و من خودم این رشته را انتخاب کرده ام. البته پدر و مادرم افراد فرهنگی بودند که مرا برای انتخاب یک رشته خوب تحصیلی تشویق فراوان کرده اند.

 مهندسی معماری چه جذابیت ها و زیبایی هایی دارد که باعث شد شما این رشته را انتخاب کنید؟

این رشته صد در صد مهندسی نیست. سایر جنبه های دیگر اجتماعی، هنری، سیاسی، اجتماعی نیز شرط اصلی و لازم کار مهندسی در معماری به حساب می آیند. این خصوصیت باعث شد تا من این رشته را نسبت به سایر رشته های مهندسی برتر بدانم و این رشته را در دانشگاه انتخاب کنم.

آیا ما توانسته ایم در حال حاضر به جایگاه مطلوبی در حوزه معماری برسیم؟ بطورکلی جایگاه رشته معماری در ایران و جهان چگونه است؟

در حال حاضر رشته معماری در جهان به ویژه در کشورهای پیشرو در کنار رشته های حقوق و پزشکی و…. از جایگاه خوب و مطلوبی برخوردار است. متاسفانه در ایران به دلیل سیاست های پیش از انقلاب و پس از انقلاب این رشته از جایگاه خوبی برخوردار نیست به همین دلیل فاصله زیادی با نقطه مطلوب مورد نظر داریم.

با این حساب آینده این رشته را در ایران چگونه می بینید؟

در گذشته  پذیرش دانشجویان این رشته محدود بود اما اکنون با گستردگی پذیرش دانشجویان در دانشگاه های مختلف دولتی، غیر انتفاعی، آزاد و …  و پرداختن بیشتر به  افزایش کمی دانشجویان تا کیفیت آنها نمی توان آینده امیدوار کننده ای پیش روی این رشته در ایران تصور کرد.

هم اکنون میزان پژوهش در این رشته تحصیلی چگونه است؟

هم اکنون سطح مقاله های پژوهشی ما در رشته مهندسی معماری نسبت به یکی ، دو دهه اخیر افزایش پیدا کرده است. 3 دهه گذشته میزان مجله ها محدودتر بود اکنون با گستردگی مجله ها و حضور در همایش ها و کنفرانس های متنوع، میزان سطح مقاله های پژوهشی ما بهتر شده است.

تعامل ما با کشورهای دیگر در این زمینه چگونه است؟

متاسفانه تعامل ما کم و محدود و تنها در سطح برگزاری کنفرانس و دوره های آموزشی و دعوت کردن متخصصان و  فارغ التحصیلان آنها در این کنفرانس ها است.

برای توسعه بهتر و بیشتر این رشته تحصیلی چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

اهمیت و بها دادن به این رشته راه گشای بسیاری از مشکل های ما در این حوزه است. واقعیت این است که رشته معماری رابطه مستقیمی با زندگی، اخلاق، فرهنگ و روحیه های مردم دارد بنابراین اهمیت دادن به این مساله خیلی مهم تلقی می شود. بها دادن و ارزش قائل شدن به تعامل‌های سازنده ای و ارتباطات مفید با کشورهای دیگر از جمله مسایلی است که ما باید به آن توجه فراوانی بکنیم. امروزه در ساخت یا کالبد

واقعیت این است که رشته معماری رابطه مستقیمی با زندگی، اخلاق، فرهنگ و روحیه های مردم دارد بنابراین اهمیت دادن به این مساله خیلی مهم تلقی می شود. 

شهرهایمان افراد زیادی از مهندسان معمار گرفته تا  متخصصان فنی و تاسیسات و … دخیل هستند. این متخصصان هر یک به صورت گسسته کارهای خودشان را انجام می دهند.  متاسفانه ما هم اکنون یک رییسی برای انجام پروژه هایمان در تمام این مجموعه ها نداریم. در کشورهای پیشرفته مهندسان معمار با سایر متخصصان در یک مجموعه کاری متصل می شوند و یک سری ارتباطات و هماهنگی هایی بین کارهای این افراد وجود دارد. تدوین قانون و مقررات می‌تواند به پیشرفت ما در این زمینه کمک کند. متاسفانه به دلیل مسایل سیاسی و روی کار آمدن افراد مختلف قبل و پس از انقلاب باعث شد تا نظام ملی ما کمتر مورد توجه قرار بگیرد و بیشتر جنبه های کالبدی تا جنبه های معنایی و مفهومی شهرهایمان مورد توجه قرار بگیرد.

چه توصیه ای به جوانانی می کنید که قصد دارند این رشته تحصیلی را انتخاب کنند؟

دانشجویان باید در انتخاب رشته تحصیلی شان یک سری معیارها و ملاک هایی را در نظر بگیرند. یکی از مهمترین مسایلی که باید  آنها  در ابتدا در نظر بگیرند پیدا کردن شناخت بیشتر این رشته تحصیلی است. پس از آن ارزیابی میزان علاقه شان است. هرچند گزینه های درآمد زایی رشته ها نیز باید مد نظر قرار بگیرد اما جنبه علاقه مندی و پیدا کردن شناخت لازم در اولویت نخست انتخاب رشته به حساب می آید.

خود شما از اینکه چنین رشته ای را انتخاب کرده اید هیچ وقت پشیمان نشده اید؟

خیر هیچ وقت پیشمان نشده ام.

پس اگر  شانس دوباره ای داشته باشید و به گذشته برگردید دوباره این رشته را انتخاب می کنید؟

از آنجایی که این رشته رابطه مستقیمی با جنبه های عمومی، اجتماعی و اقتصادی و… دارد باز هم این رشته را انتخاب خواهم کرد.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا