واکنش متفاوت زنان و مردان در مواجه با استرس

یافته های یک پژوهش جدید نشان می دهد که در هنگام مواجه با استرس و موقعیت اضطراب آور، سلول های بخش هیپوتالاموس مغز نسبت به تولید گیرنده هایی با نام CRFR اقدام می کنند که موجب افزایش سریع میزان استرس شده و بر سیستم اعصاب تاثیر می گذارند. این واکنش ها در زنان و مردان کاملا متفاوت هستند.

بر اساس یافته های دانشمندان، گیرنده های CRFR موجب افزایش ضربان قلب شده و در مردان واکنشی عصبی منجر به آمادگی برای مبارزه و جنگ ایجاد می کند. در این میان هیپوتالاموس به بدن در مسیر کنترل و تطبیق با موقعیت استرس زا کمک کرده و قند خون را متناسب با شرایط تنظیم و انرژی مورد نظر را برای فعالیت های احتمالی تامین می کند.

بر اساس یافته های دانشمندان، گیرنده های CRFR موجب افزایش ضربان قلب شده و در مردان واکنشی عصبی منجر به آمادگی برای مبارزه و جنگ ایجاد می کند. در این میان هیپوتالاموس به بدن در مسیر کنترل و تطبیق با موقعیت استرس زا کمک کرده و قند خون را متناسب با شرایط تنظیم و انرژی مورد نظر را برای فعالیت های احتمالی تامین می کند. در صورتی که این موضوع در زنان سبب بروز واکنش هایی متفاوت شده و با عوارضی مانند سرد شدن اعضای بدن و احساس گرسنگی نمود خواهد یافت. در حقیقت بیشتر زنان در شرایط استرس زا احساس گرسنگی کرده و بدون این که بدن آن ها نیازی به مواد غذائی داشته باشد، شروع به خوردن می کنند.

به گفته پژوهشگران، این مساله می تواند پاسخی مناسب برای یافتن دلیل وجود اختلالات تغذیه در زنان باشد که به نسبت مردان بسیار بیشتر دیده می شود. به این ترتیب امکان یافتن روش درمانی مناسبی برای مقابله با اختلالات تنظیم گرسنگی و استرس در زنان و کنترل افسردگی افزایش پیدا می کند.

این پژوهش ها به سرپرستی ییل کوپرمن انجام شده و شرح کامل آن در اخرین شماره مجله تخصصی متابولیسم سلولی یا Cell Metabolism منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا