روز پایانی استارتاپ ویکند در دانشگاه های بزرگ تهران

به گزارش ایرنا، استارتاپ ویکند ( Startup Weekend) یک رویداد آموزشی تجربی در سراسر دنیاست که در سه روز متوالی در انتهای هفته برگزار می شود.

استارتاپ در واقع، شرکت های نوپایی هستند که با یک ایده ساده و اولیه شروع می کنند، بسرعت رشد می یابند و به درآمدزایی می رسند که از جمله موفق ترین استارتاپ های جهان می توان به گوگل، مایکروسافت و اپل اشاره کرد.

استارتاپ ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می کنند اما برای موفقیت آنها تکنیک های متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.

استارتاپ ویکند چگونه فعالیت می کند؟

معمولا در هر استارتاپ ویکند 100 نفر حضور دارند که در قالب تیم های مختلف به ارائه ایده خود می پردازند و با رای گیری 10 ایده برتر برای حضور در رقابت انتخاب می شوند.

کسانی که در استارتاپ ویکند حضور دارند سه نوع تخصص دارند؛ اول کسانی که تخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT دارند و به نوعی برنامه نویس هستند.دوم افرادی که در حوزه گرافیک تخصص دارند و دسته سوم افرادی هستند که متخصصان کسب و کارند و ترکیب این سه باعث می شود تا ایده ای پرورش یابد.

افراد صاحب ایده باید ترکیب مناسبی از این سه تخصص را در تیم خود جمع آوری کنند و اگر تیمی که جمع شده تناسب نداشته باشد، وظیفه نماینده استارتاپ ویکند این است که این تناسب تیم ها را برقرار کند.

در این مرحله و با نهایی شدن ترکیب تیم ها در پایان چهارشنبه شب، 10 تیم شناخته شده و آماده می شوند تا فردا کار را به صورت جدی کلید بزنند.

ادامه کار از صبح روز پنجشنبه از سر گرفته می شود و تا بعدازظهر جمعه ادامه می یابد.

بنابراین در روز دوم گروه ها از اول صبح در مکانی که برایشان تدارک دیده شده حاضر شده و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده خود می کنند.

در این بین مربیان صاحب تخصص های مختلف یا دارای سابقه ایجاد استارت آپ برای اجرایی کردن ایده ها به راهنمایی و کمک تیم ها می آیند.

با آغاز جمعه که روز پایانی این رقابت هاست تیم ها دوباره دور هم جمع شده و آخرین تلاش ها را در جهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام می دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می شوند.

بعدازظهر جمعه، زمان بررسی ایده ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است و گروه ها با ارائه توضیحات در زمینه های فنی و توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می دهد و افرادی که به عنوان مصرف کنندگان نهایی در نظر گرفته شده اند از طرح خود دفاع می کنند و در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی هیات داوران انتخاب می شوند.

*استارتاپ ویکند در پنج دانشگاه مطرح تهران

در این دوره از استارت تاپ ویکند پنج دانشگاه مطرح تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رقابتهای خود را با حضور 10 تیم 9 نفره و با ارائه 10 ایده در زمینه موضوعات فناوری اطلاعات و تکنولوژی برگزار می کند.

ایده هایی مانند 'آگورا مارکت' Agora Market : ابزار و بازاری برای فروش محصولات هنری و دست ساز و همچنین جذب سرمایه، 'هم بند': سیستم ارتباط دانشجویان و استاد به منظور برگزاری کلاس مجازی، تهیه رزومه، اطلاع رسانی وقایع مهم مثل کنفرانس، ' See There' ابزاری که بتوانیم با استفاده از آن عکس هایی را که در محدودۀ Local هستند ، ببینیم، 'آچار' تأمین کالا و خرید خدمات فنی و مهندسی، ' Tell Me' برنامه ای برای ارسال پیشنهادات و انتقادات به دوستانمان بدون مشخص شدن ارسال کننده، 'ساتنگ' : نرم افزار سوشیال موبایل برای محاسبه سهم هر فرد در هزینه های دورهمی های کافی‎ شاپ یا رستوران، 'سوت' : سایت اینترنتی به منظور پیش بینی بازی های فوتبال و والیبال، 'خوش می گذره' : پیشنهاد و خلاقیت برای تفریحات، کمپین ها و گروه های تفریحی و بزرگ شدنِ شبکه دوستان و هم رشته ها، 'Wifi Me' : به اشتراک گذاریِ وای فای از طریق اپلیکیشن موبایل و کسب درآمد از طریق فروش اینترنت در مکان های عمومی شلوغ و ' رزومه' : نرم افزار کارت ویزیت و رزومه دیجیتال در رویداد استارتاپ ویکند دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شده است.

دانشگاه صنعتی شریف نیز این ایده های 'Icity' : فروشگاهی منطقه ای به صورت سه بعدی، 'Neding Foof' :برنامه ای برای رزرو غذای دانشجویی و جابجایی شیفت، 'ویکی بازار' اعتمادسازی و اعتبار شرکت هایی که آنلاین خرید و فروش می کنند،' IT App': شبکه پیشنهادی انجام تبلیغات هوشمند و داده کاوی، ' کتابخانه من' : برنامه ای برای مدون کردن کتابخانه شخصی افراد، 'یادبند' : یادآوری موارد خاص برای هدف، 'نسخه یاب' : خواندن نسخه و راهنمایی داروخانه هایی که داروی مورد نظر را دارند، ' Cancel cencer' : شبکه اجتماعی برای بیماران یا بهبودیافتگان از سرطان، 'How moved my goods' : تنظیم برگشت بار برای کامیون هایی که پس از تحویل بار در مقصد، بدون بار برمی گردند و 'چالش چربی' : برنامه ای رقابتی برای چاق ها را در استارتاپ ویکند به ارائه گذاشته است.

استارتاپ دانشگاه تهران نیز از میان ایده های متعددی که برای حضور در استارتاپ ویکند ارائه شده بود پذیرای 9 ایده نهایی شامل 'جت': وبسایت و اپلیکیشن برای کسانی که کسب و کار راه می اندازند، 'پادکست آموزش فراگیر'، 'امتحان ساز': طراحی آزمون های مجازی و تحلیل رفتار پاسخ دهندگان، 'سه میم' : اطلاعات کامل مراحل مختلف آموزش از صفر تا 100، ' نرم افزار آموزشی لب خوانی' : همیاری آموزشی برای ناشنوایان، 'پل' : پل ارتباطی بین افراد موفق داخل و خارج از کشور با هدف جلوگیری از مهاجرت های ناآگاهانه، 'کودکانه': آنالیز رفتار و نقاشی کودکان و فرآیند هوش سنجی، ' کد تیوتر': وبسایتی برای آموزش گام به گام برنامه نویسی و 'باشگاه تَکینِگی': پلتفرم آنلاین برای تشنگان یادگیری و خودآموزان است.

10 ایده ای که در استارتاپ ویکند دانشگاه علم و صنعت ارائه شده است نیز شامل 'Line souls': شبکه اجتماعی تِرن بیس، ' قلمرو تاریکی': بازی ای با قهرمانی نابینا که در یک اتاق به هوش می آید و می خواهد بفهمد اطرافش چه خبر است، ' History decenter' :یک بازی رایانه ای که دارای پلیر است و تعداد جان های بازی به تعداد اعضای خانواده بستگی دارد، 'ماجراجو': بازی هدف محور که با بازی تک دکمه ای ترکیب خواهد شد، ' واقعیش کن': ایده ای برای نشر ایده های شما و واقعی کردن آنها، 'افسانه حسن کچل': بازی رایانه ای که از تمام اسطوره های ایرانی استفاده کرده و از یک شخصیت مکمل با عنوان «رها» بهره برده است، ' Rash man' : یک بازی هیجانی با دوربین تاپ، ' ECO': مجازی سازی اقتصاد واقعی، 'Driver': بازی برای ثبت رفت و آمد آدم ها و رقابت آنها به صورت آنلاین و 'ازدواج': یک ازدواج به صورت رایانه ای شبیه سازی شده است.

ایده های پذیرفته شده در استارتاپ دانشگاه شهید بهشتی نیز شامل'همسفر': سیستم رزرو سریع و آسان ماشین و مسافر،' DG dentist ' : برنامه ای برای رزرو دندانپزشکی، 'شهرزیبا': انتقال نواقص شهری از مردم به ارگانهای مربوطه از طریق اولویت بندی، 'رنگین ست': سایتی برای کمک به ست کردن لوازم منزل از نظر طرح و رنگ،' Book my event' برنامه ای که می توان با استفاده از آن بلیت سینما، کنسرت و فوتبال خریداری کرد،' Mach land' سایتی برای ارائه و پیشنهاد بهترین مسابقات ورزشی محبوب، 'همکار': پیدا کردن هم مسیر در مسیرهای مشترک، ' Glass': فروشگاهی مخصوص برای عینک و تولید محتوا در رابطه با عینک،' تخفیف کلاب': محصولاتی که ته انبار یا ته بار فروشگاه ها باقی می مانند، از این طریق با تخفیف ارائه می شوند و 'چی بپوشم؟' برنامه ای برای راهنمایی انتخاب بهترین لباس ها است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا