مطالعه دی ان ای مهاجران آفریقائی در کارائیب

به تازگی تیمی از پژوهشگران و محققان دانشگاه کپنهاگ University of Copenhagen با همکاری و مشارکت دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد Stanford University School of Medicine موفق به استخراج دی ان ای بقایای دندان های سه  جمجمه شدند که مطالعات اولیه نشان می داد آن ها سه برده آفریقائی بودند که در حدود سه قرن پیش در منطقه سنت مارتین Saint Martin  واقع در جزایر کارائیب دفن شده بودند . لازم به توضیح است که این بقایا در حالت مناسبی باقی نمانده و به شدت آسیب دیده بودند به همین دلیل عملیات استخراج دی ان ای آن ها با دشواری فراوانی انجام شد .  

تکنیک و روش به کار رفته در این آزمایش با نام استخراج ژنوم کامل whole-genome capture شناخته می شود . در این مطالعات مشخص شد یکی از این سه اسکلت به مردی از طایفه ای در شمال کامرون تعلق دارد که به زبان  Bantu سخن می گویند در حالی که نتایج آنالیز دو نمونه دیگر نشان می دهد که ان ها به طوایف غیر Bantu تعلق داشته و در مرزهای امروزی نیجریه و غنا زندگی می کردند .

در همین زمینه کارلوس بوستامانته Carlos Bustamante از دانشگاه استنفورد اعلام کرد : " این پروژه مشخص کرد که ما نباید تنها به استخراج دی ان ای بقایای انسانی در مناطق حاره ای بپردازیم بلکه ما باید در آزمایش های خود از نمونه های قابل اعتماد جهت شناسائی اجداد انسان های امروزی استفاده کنیم . "

مطالعات اولیه روی هر سه این نمونه های  دندانی باقی مانده در استخوان جمجمه این افراد که در حین یک پروژه ساختمانی در سال 2010 میلادی از زیر خاک خارج شدند نشان می داد که آن ها دارای ویژگی های ساختاری دندان اقوام ساکن قاره آفریقا هستند ولی این اطلاعات برای شناسائی دقیق آن ها و کشف محل زندگی این برده ها در قاره آفریقا ، کافی نبود . از سوی دیگر منابع تاریخی که در مورد تجارت بردگان آفریقائی برجا مانده اند نیز معمولا به محل بارگیری و سوار شدن این افراد به کشتی اشاره کرده و اطلاعاتی از محل اصلی این افراد ارائه نمی کند .

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده هانس شرودر Hannes Schroeder  از دانشگاه کپنهاگ قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا