آغاز ماراتن کلاس های تابستانی!

این روزها پدرها و مادرها بنابه دلایل مختلف سعی دارند به اجبار فرزندشان را به کلاس‌‏های تابستانی بفرستند اما آنچه که در این میان نباید فراموش شود این است که خانواده باید نقش راهنمایی و هدایت را ایفا کند، نه تصمیم‌گیری. چراکه، در بسياري از موارد، اصرار والدين براي کلاس رفتن کودکان سبب دلزدگي آن ها از موضوع کلاس مي شود.

دكتر بهروز بیرشك روانشناس و عضو هیأت علمى دانشگاه علوم پزشكى تهران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با رفتار صحیح پیرامون ثبت نام کودکان در کلاس های تابستانی گفت: والدین باید آگاه باشند که از برنامه ريزي کردن کلاس هاي آموزشي فشرده براي کودکان خود پرهيز کنند. بايد توجه داشته باشند که کودکان در طول سال به قدر کافي فشارهاي درسي و انضباطي را تحمل مي کنند، بنابراين کلاس هاي علمي و تئوري مثل کلاس زبان فشرده که هر روز هفته تشکيل مي شود، توصيه نمي شود.

وی ادامه داد: بنابراین، کلاس هاي هنري و ورزشي انتخاب هاي بهتري است. چراکه، سبک زندگي آپارتمان نشيني باعث شده است که کودکان جنب و جوش کمتري داشته باشند، بازي هاي کامپيوتري، کارتون هايي که ازتلويزيون پخش و سي دي هايي که به وفور در خانه ها يافت مي شود کودکان را به نشستن و بي تحرکي عادت داده است در حالي که کلاس هاي ورزشي علاوه بر داشتن بار آموزشي، کودکان را از رخوت تابستاني خارج کرده و آنها را به جنب و جوش وامي دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در تابستان ساعات صبح و ساعات نزديک  غروب که نور آفتاب به صورت مايل مي تابد ساعات مناسبي براي رفت و آمد به کلاس هاست. در صورتي که خواب صبحگاهي براي فرزندتان اهميت زيادي دارد با او صحبت کنيد که بين آفتاب گرم ظهر تابستان و سختي زود بيدار شدن از خواب يکي را انتخاب کند، اگر دلش مي خواست صبح را بخوابد به انتخابش احترام بگذاريد.

 

به کودکانتان حق انتخاب بدهید

بیرشک تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینجاست که کودک خود نیز باید در برنامه‌ریزی‌های تابستانی شرکت داشته باشد. به عنوان مثال اگر قرار است 3 برنامه مشخص در تابستان دنبال شود، دو برنامه آن انتخاب خود او باشد تا متوجه شود که والدین به او توجه دارند و او را می‌بینند. اگر والدین، کودک را تحت فشار قرار دهند بعد از آنکه به سن خاصی رسید، می‌تواند به راحتی والدین را کنار بزند. بنابراین باید با تعامل با کودک کلاس‌ها و برنامه‌ها مشخص شود. چراکه، هدف فقط یک تابستان نیست و برنامه بلندمدت است، بنابراین کودک باید برنامه‌پذیر باشد

برخی از خانواده ها ثبت نام فرزندشان در کلاس های زیاد را وسیله ای برای تفاخر وچشم و هم چشمی قرار می دهند که به نظر می رسد این موضوع جدا از بار روانی سنگینی که به فرزند منتقل می کند،علاقه او را نیز در استفاده از این کلاس ها کاهش می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین، درست است که لزوم بهره گیری صحیح از اوقات فراغت ضروری است اما این به معنای آن نیست، که فرزند ما زیر بار سنگین کلاس های تابستانی بدون علاقه و نیاز برود و استرس وفشار زیادی به او تحمیل شود.

بر اساس این گزارش، اگر از جنبه منفی کلاس های تابستانی تحمیلی بگذریم، شرکت بچه ها در این کلاس ها مزایایی هم دارد، شرکت در کلاس های تابستانی می تواند موجب تقویت اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی کودکان شود. از سوی دیگر انتخاب مناسب این کلاس ها می تواند موجب رشد استعدادها و جهت دهی مثبت به توانایی های آنها شود.

اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد، وجود چشم و هم چشمی خانواده ها در استفاده از این کلاس هاست. برخی از خانواده ها ثبت نام فرزندشان در کلاس های زیاد را وسیله ای برای تفاخر وچشم و هم چشمی قرار می دهند که به نظر می رسد این موضوع جدا از بار روانی سنگینی که به فرزند منتقل می کند،علاقه او را نیز در استفاده از این کلاس ها کاهش می دهد.

ضمن اینکه نباید از هزینه هایی گزافی که گاه در ثبت نام در کلاس های تابستانی صرف می شود غافل ماند. اگر توان اقتصادی خانواده در خیلی مواقع اجازه ی استفاده از این کلاس ها را به فرزندشان نمی دهد این به معنای عدم استفاده ی بهینه از این اوقات نیست.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا