سیاره سرخ، در ابتدا سفید بوده است!

مطالعه ای که روز گذشته در مجله Science منتشر شده، اولین تحقیقی است که ثابت می کند مریخ طی یک عقب نشینی که تقریباً 400 هزار سال پیش آغاز شده، در واقع ازعصر یخبندان ظهور کرده است و تصویر آن نیز به وضوح پوشش یخی قطب شمال و جنوب این سیاره را نشان می دهد.

در نتیجه اگر شما چند صد هزار سال پیش با تلسکوپ به آسمان نگاه می کردید، خبری از سیاره سرخ رنگ نبود، درعوض یک توپ سفید پر نور را مشاهده می کردید که همان مریخ امروزی است.

شواهد این مطالعه توسط گروهی از ستاره شناسان با رهبری Isaac Smith، متخصص فیزیک نجومی در کلرادو، جمع آوری شده است. آن ها با بهره گیری از دوربین ها و دستگاه های قرار گرفته بر روی "مدارگرد اکتشافی مریخ" ناسا، توانستند لایه های بسیار عمیق برف و یخ را در قطب شمال این سیاره مشاهده کنند و دریافتند که تنها 370 هزار سال پیش سطح مریخ به جای آنکه قرمز باشد، سفید بوده است.

مطالعه و تحقیق دانشمندان بر روی تغییرات آب و هوای مریخ در طول تاریخ، می تواند به درک بهتر چگونگی رفتار یخ و آب در طول این زمان در سیاره سرخ، کمک بسیاری کند.این مطالعه می تواند مشخص کند که چطور مریخی که در گذشته مرطوب بوده است، اکنون سیاره ای سرد و خشک و بی ثمر است. به گزارش تک شات|، این تحقیق می تواند به ما بگوید که پوشش های یخ در مریخ در کجای آن قرار گرفته اند و این مهم ترین و کلیدی ترین موضوع برای فرستادن بشر به مریخ است.