ارتباط معنادار مصرف برق و رشد اقتصادی

محققان هندی در این پژوهش، تأثیر تأمین برق در توسعه همه جانبه اقتصادی- اجتماعی را که از طریق شاخص توسعه انسانی (HDI) اندازه گیری می شود، مورد بررسی قرار دادند.  

داده‌های 21 کشور براساس میانگین متوسط سالانه امتیاز شاخص توسعه انسانی (400 و بالاتر) در بازه‌های زمانی 1990- 1981، 2000- 1990 و 2012- 2000 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

باوجود پیشرفت‌های صورت گرفته در بهره وری انرژی در فرآیندهای مصرف، وضعیت اقتصادهای نوظهور در بخش مصرف انرژی، مشابه کشورهای صنعتی در چهار دهه گذشته است.

محققان دریافتند، برای 4 کشور چین، مصر، مراکش و نپال، علیت یک طرفه‌ای بین میزان مصرف برق با توسعه انسانی وجود دارد؛ عکس این مسأله برای کشورهای الجزایر، میانمار، سودان و یمن صدق می کند.

تجزیه و تحلیل میزان مصرف برق کشورهای مختلف نشان می دهد، این فرض که مصرف بیشتر لزوما به معنای کیفیت بهتر زندگی است، درست نیست. در دسترس بودن برق، در چند مورد نقش مهمی در دستیابی به نتایج توسعه اقتصادی ایفا می کند، درحالیکه برخی نتایج توسعه مانند درآمد بالاتر، به خودی خود منجر به افزایش مصرف برق می شود.

باوجود پیشرفت‌های صورت گرفته در بهره وری انرژی در فرآیندهای مصرف، وضعیت اقتصادهای نوظهور در بخش مصرف انرژی، مشابه کشورهای صنعتی در چهار دهه گذشته است.

اگر شکاف تولید- مصرف برق از طریق مدیریت فنی و تجاری در حوزه انتقال و توزیع تنگ تر شود، نتایج توسعه برای اقتصادهای نوظهور قابل توجه خواهد بود.

نتایج این پژوهش در International Journal of Global Energy Issues منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا