وزن شما در خارج از کره زمین چقدر است؟

در تعریف علمی ، حجم عبارت است فضائی سه بعدی که با مرزی مشخص محدود شده است. این فضا توسط ماده تشکیل دهنده آن جسم، اشغال می شود. در حالی که معنی وزن در زبان علم متفاوت بوده و  به نیروئی گفته می شود که بر اثر جاذبه به یک جسم وارد می شود. البته باید در نظر داشت که امروزه در کارکرد عمومی ، از اندازه جرم حجمی به عنوان وزن استفاده می شود.

برای درک بهتر این موضوع مثلا در نظر بگیرید یک وزنه یک کیلوگرمی روی سطح زمین، در سایر سیارات و نقاط مختلف جهان هستی ، اندازه ای متفاوت خواهد داشت که این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان جاذبه موجود در آن محیط دارد. بر اساس محاسبات انجام شده توسط دانشمندان، جرم حجمی معادل با یک کیلوگرم روی سطح زمین در فوبوس که بزرگترین قمر مریخ محسوب می شود، تنها 85 صدم گرم بوده و اگر همین وزنه را به سطح ماه منتقل کنیم، وزن آن 160 گرم نمایش داده خواهد شد.

وزنه یک کیلوگرمی فوق الذکر روی سطح مریخ، 378 گرم بوده و اگر بتوان آن را در سطح خورشید روی ترازو قرار داد، ترازوی مورد نظر ، وزن آن را 27 برابر نشان خواهد داد. همانطور که مشاهده می کنید ، وزن امری نسبی بوده و هر چه میزان جاذبه محیطی بیشتر باشد، وزن نیز افزایش پیدا می کند. بر اساس محاسبات ستاره شناسان، وزنه یک کیلوگرمی ما روی ستاره های کوتوله سفید، 330 هزار کیلوگرم وزن پیدا کرده و این رقم روی سطح ستاره های نوترونی به عدد شگفت انگیز 140 میلیارد کیلوگرم افزایش پیدا می کند.