افزایش یخ های قطب شمال طی زمستان گذشته

در حالی که یخ های دریاهای سراسر دنیا در حال کاهش هستند ، به لطف زمستانی سرد که امسال در نیمکره شمالی  پشت سر گذاشته  شد ، ضخامت یخ آب های شرق اقیانوس منجمد شمالی و قطب شمال به سطح نزدیک به طبیعی رسیده است .

زمستان امسال در قطب شمال یکی از سردترین زمستان ها در دهه اخیر بوده که توانسته است سبب ایجاد یخ بیشتری در قطب شمال شود .   

به تازگی محققان کانادایی سفر تحقیقاتی خود را که به شمال لابرادور (Labrador) در قطب شمال داشته اند، با به دست آوردن اطلاعات قابل توجهی به پایان بردند . آنها اعلام کردند که در بسیاری از مناطق قطب شمال ضخامت یخ به 3.5 فوت برابر با 106.6 سانتیمتر رسیده اند . کریستین هاس (Christian Haas) سرپرست این تیم تحقیقاتی که به پژوهش در رابطه با ژئوفیزیک یخ دریای قطب شمال می پرداختند ، می گوید : بر اساس گفته های شکارچیان محلی یخ منطقه کاملا ضخیم شده است. چرا که در چندین سال گذشته مردم می توانستند یخ این آب ها را به دلیل نازکی بشکنند اما امسال این عمل امکان پذیر نیست.

افزایش ضخامت یخ های قطب شمال حکایت از زمستانی سرد دارد . دمای هوا در این بخش ( شمال لابرادور ) از قطب شمال در ماه های ژانویه و فوریه به کمترین دمای خود در 22 سال گذشته رسیده بود. اما به نظر می رسد که یخ های دریا در بخش های شمال دور و شرق قطب شمال به آن حد متعارف نرسیده است . در حالی که در جاهای دیگر در قطب جنوب و غرب قطب شمال ، سطح یخ های دریاها در پائین ترین حد آن قرار دارد .

داده های ماهواره ای نشان می دهد که سطح یخ در سایر نقاط قطب شمال در پایین ترین سطح خود در این زمستان بوده است . دانشمندان می گویند : این مساله واضح نیست با این حال تابستان ملایم به خوبی می تواند با آن مطابقت پیدا کند .

مارک سرز (Mark Serreze) ، مدیر مرکز داده های یخ و برف ملی امریکا (National Snow and Ice Data Center) ، در بولدر (Boulder) کلرادو (Colorado) ایالات متحده امریکا در این رابطه اظهار داشت : این وضعیت قطر کم یخ برخی از مناطق در قطب شمال می تواند به دلیل شرایط نیمه منجمد در دریای اخوتسک (Okhotsk) و دریای برینگ (Bering) باشد به طوری که در طول تابستان همه یخ ها ذوب خواهند شد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا