توسعه دانشگاه‌های تک جنسیتی در کشور

 محمد فرهادی روزسه شنبه در دیدار با مراجع عظام گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سه عرصه آموزش عالی، تحقیقات و عرصه فرهنگی اجتماعی، فعالیت می کند. 2800 واحد آموزش عالی در کشور فعال هستند که دانشگاه پیام نور و آزاد بیش از 1000 واحد آموزش عالی را به خود اختصاص داده اند؛ امروزه دانشگاه هایی مثل علمی کاربردی نیز به عرصه های کاربردی علم می پردازند.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 14 دانشگاه ایران در ردیف دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته اند،افزود: تا سه سال پیش، 5 دانشگاه از ایران در ردیف دانشگاه‌های برتر دنیا قرار داشتد.هم اکنون چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. 76 هزار استاد و هیات علمی در دانشگاه های دولتی و آزاد حضور دارند که از این تعداد 35 هزار نفر در بخش دولتی فعالیت می کنند؛ چرخه دانشگاه و کسب علم و فعالیت به سمت فناوری و نواوری باعث شده است که فعالیت های گسترده ای در این زمینه ایجاد شود.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری اظهارکرد: صدها مواقفت نامه رشد علمی با دانشگاه های مطرح بین المللی امضا شده است و همکاری های علمی گسترده ای نیز در این زمینه انجام شده است.22 هزار دانشجوی غیرایرانی در ایران در حال تحصیل هستند که این ظرفیت عرصه مناسبی برای فعالیت است.

فرهادی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران رتبه اول رشد علمی در منطقه را دارا است،گفت:ایران از نظر شتاب و رشد علمی بین چهار کشور اول دنیا قرار دارد و دانشمندان ایرانی جزو برجسته ترین دانشمندان جهان هستند. امروزه 167 مرکز رشد در کشور فعالیت دارد و 37 پارک علم و فناوری نیز در کشور مشغول به فعالیت هستند و در تلاش هستند که علم تولید شده وارد بازار تولید شود.امروزه 4000 شرکت دانش بنیان مشغول به فغالیت هستند که 600 شرکت در این پارک ها وجود دارد که در سال گذشته 87 میلیون دلار صادرات داشتند. خوشبختانه تسهیلات مناسبی به این شرکت های فنآوری اعطا شده و به دنبال آن هستیم که محصولات مناسبی از دانشگاه ها وارد بازار تولید و کار شود.

 

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: ابعاد فرهنگی اجتماعی نیز از دیگر عرصه های فعالیت این وزارت خانه است که در این زمینه می توان به حمایت از فعالیت های قرآنی مجامع دانشگاهی، ترویج سیره اهل بیت(ع) با طرح نهضت رضوی در 16 مرکز دانشگاهی، حمایت از اردوهای راهیان نور، حمایت از تشکل های دانشجویی به خصوص تشکل های فرهنگی اسلامی، حمایت از فعالیت های ضد آسیب زایی اجتماعی، ایجاد شورای پژوهش فناوری انسانی و هنر، ایجاد نشریات و انجمن های علمی در حوزه علوم انسانی و اسلامی و توسعه فرهنگ سازی پژوهش های قرآنی و ایجاد 30 کرسی زبان فارسی در 52 کشور جهان اشاره کرد.

دیدار وزیر علوم با آیت الله صافی گلپایگانی

 دکتر فرهادی با آیت الله لطف الله صافیگلپایگانی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد و در این دیدار گزارش مختصری از فعالیت های وزارت علوم را ارائه نمود.وزیر علوم پیش از این دیدار، با حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران نیز دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، فرهادی در ادامه سفر خود به قم با حضرات آیات عبدالکریم موسوی اردبیلی، ناصر مکارم شیرازی، حسین وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی دیدار خواهد کرد.دیدار با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه و برگزاری نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه های قم از دیگر برنامه های سفر وزیر علوم به قم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا