استفاده رسمی از روبات ها در ارتش روسیه

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور به طور رسمی قصد استفاده از روبات های مختلفی را در بخش ها ی مختلف این نیرو دارد. بر اساس گزارش روز گذشته خبرگزاری تاس قرار است متخصصین حوزه روباتیک، نهادهای آموزشی و بخش های مختلف نیروی زمینی این کشور تجهیزات و فناوری های مدرن  روباتیک جدید این ارتش را در دومین نمایشگاه تجهیزات نظامی  ارتش های جهان در سال 2016 به طور رسمی معرفی کنند. این نمایشگاه در ماه سپتامبر سال جاری میلادی برابر با شهریور ماه ، به میزبانی منطقه کوبینکا در حومه مسکو برگزار خواهد شد.

افزایش ماشین های خودکار جنگی و استقرار بیش از پیش آن ها در حوزه دفاعی یک  تصمیم مخرب و مرگبار است و این سیستم های روباتیک و نیمه مستقل هیچ گونه اختیار و قدرتی برای شناخت دشمنان نداشته و تنها به هدف گیری و از بین بردن اقدام می کنند و این در حالی است که یک سرباز همیشه از روی تفکر و تعقل تصمیم به کشیدن ماشه می گیرد .

به گفته کارشناسان، استفاده از روبات ها در امور نظامی در حال گسترش روز افزونی در بسیاری از ارتش های دنیا بوده و بحث استفاده از روبات ها به عنوان سربازهای مسلح و دقیقی که بدون هیچ احساس و تفکری تنها به نابود کردن اهداف رو به روی خود اقدام می کنند امروزه از جنبه تخیل خارج شده و رنگ واقعیت به خود گرفته است. در حال حاضر کشورهای روسیه و آمریکا پیشقراولان استفاده از این فناوری های خطرناک در ارتش خود هستند. بسیاری از دانشمندان نسبت به تبعات خطرناک و غیر قابل کنترل این سربازان روباتیک هشدار دادند.

این موضوع در حالی است که پیش از این عده ای از کارشناسان این حوزه در  خصوص استفاده از روبات ها به عنوان سرباز اظهار داشتند که   افزایش ماشین های خودکار جنگی و استقرار بیش از پیش آن ها در حوزه دفاعی یک  تصمیم مخرب و مرگبار است و این سیستم های روباتیک و نیمه مستقل هیچ گونه اختیار و قدرتی برای شناخت دشمنان نداشته و تنها به هدف گیری و از بین بردن اقدام می کنند و این در حالی است که یک سرباز همیشه از روی تفکر و تعقل تصمیم به کشیدن ماشه می گیرد .

از سوی دیگر مدافعان این فناوری ، دلایل خاص خود را در این رابطه عنوان می کنند. برای نمونه ملیسا فلاگ ، معاون و  دستیار وزیر دفاع آمریکا در این مورد اشاره کرد که این  سلاح ها بیشتر نقش کنترل کننده نبرد در پشت خطوط دشمن را به عهده خواهند داشت و این امر را بسیار ساده لوحانه تلقی کرد که این روبات ها و سیستم های نیمه خودکار را افراد گوناگون با برداشت های کودکانه از روبات ها قضاوت کنند . وی همچنین اضافه کرد که باید تمامی گزینه ها را برای مقابله با بدترین اتفاقات بررسی کنیم و گزینه استفاده از روبات ها نیز از این دست است . در عین حال مقامات وزارت دفاع در آمریکا تاکید کردند که هیچ گونه پیش نویس و یا دستور العملی برای استفاده از روبات ها تا کنون نوشته نشده است اما امکان استفاده از این فن آوری همانند هواپیماهای بدون سرنشین به صورت بالقوه وجود خواهد داشت .

این موضوع در حالی بیان می شود که اخبار غیر رسمی حاکی از طراحی ساخت و آزمایش روبات هایی با هدف صرفا نظامی و جنگ طلبانه در هر دو کشور بوده بدون تردید در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور روبات های جنگجوی نظامی هستیم که به جای سربازان در میدان جنگ حاضر شده و بخش هایی از وظایف ان ها را بر عهده می گیرند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا