جنون سلفی،توهم خود زیباپنداری

نتایج یک پژوهش نشان می دهد بیشتر کسانی که به طور مکرر و به دفعات اقدام به گرفتن عکس های سلفی از خود و انتشار آن در شبکه های اجتماعی می کنند، عمدتا فاقد چهره های جذاب و زیبا بوده و دچار اعتماد به نفس کاذب شده اند. از این پدیده در اصلاح روان شناسی با عنوان خودشیفتگی یا نارسیسیسم narcissism یاد می شود که اشاره به یک داستان کهن دارد که فردی به نام نارسیس عاشق تصویر خود در آب برکه شده بود.

افراد دارای جنون سلفی صاحب اعتماد به نفس کاذب بوده و به طور آشکاری خود را بالاتر از آن چه هستند ارزیابی می کنند. در حقیقت افراد معتاد به گرفتن سلفی به طرز قابل توجهی دچار خود شیفتگی و توهم درباره خود هستند.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه تورنتو با آنالیز و تجزیه و تحلیل کامپیوتری تصاویر هزاران نفر در شبکه های اجتماعی به این نتیجه رسیدند که افرادی که به طور دائم در حال انداختن تصاویر سلفی از خود هستند، به نسبت کسانی که هرگز این کار را انجام نداده اند یا به ندرت تصاویر سلفی خود را به اشتراک گذاشته اند، دارای جذابیت ظاهری بسیار کمتری هستند.

برای دستیابی به این نتیجه، تیم تحقیقاتی فوق الذکر به سرپرستی دکتر دانیل ری علاوه بر مطالعه تصاویر موجود در شبکه های اجتماعی از گوشه و کنار جهان،  اقدام به آنالیز رفتاری و عادات 198 دانشجو در کشور کانادا کردند که معتاد به گرفتن سلفی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی بودند. در ادامه از این افراد درخواست شد تا یک عکس سلفی از خود گرفته و در اختیار اعضای تیم پژوهشی قرار داده شود و به طور همزمان، یک تصویر عادی توسط عکاس تیم از این شرکت کنندگان به حالت عادی گرفته شده و این عکس ها توسط نرم افزار ویژه کامپیوتری مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج بررسی و تحقیق تیم پژوهشی نشان می دهد که هر دو گروه عاشقان سلفی و افراد عادی در هنگام مواجه با تصویر سلفی گرفته شده توسط خودشان، آن را جذاب ارزیابی کرده و خود را دوست داشتنی تر از آن چه که ارزیابی های افراد مستقل نشان می دهد، می پندارند اما افراد دارای جنون سلفی دارای اعتماد به نفس کاذب بوده و به طور آشکاری خود را بالاتر از آن چه هستند ارزیابی می کنند. در حقیقت افراد معتاد به گرفتن سلفی به طرز قابل توجهی دچار خود شیفتگی و توهم درباره خود هستند.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند، تکرار گرفتن تصاویر سلفی توسط افراد سبب اعتیاد به این کار شده و به تدریج فرد دچار توهم خود زیبا پنداری شده و نسبت به ارزیابی خود دچار اشتباه می شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی روان شناسی اجتماعی و شخصیت شناسی Social Psychological and Personality Science  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا