آنالیز ایزوتوپی دندان چهارپایان باستانی آفریقا

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که احتمالا شیوع مگس تسه تسه که عامل بیماری خواب و nagana بوده و از طریق بیشه زار ها و جنگل های ها انبوه آفریقائی رشد و گسترش یافته است ،  به واسطه اهلی شدن چارپایان و حیوانات خانگی به سمت جنوب آفریقا در حدود 2 هزار سال پیش متوقف شده است . در همین زمینه تیمی از پژوهشگران به سرپرستی فیونا مارشال Fiona Marshall از دانشگاه واشنگتن Washington University  در حال آنالیز و بررسی ایزوتوپ دندان های حیواناتی هستند که حدود 2 هزار سال پیش در سکونت گاه های نزدیک آبشار گوگو  Gogo Falls در جنوب کنیا زندگی می کردند . بر اساس اطلاعات به دست آمده در این پژوهش ، انسان های ساکن این مناطق در آن زمان از الگوی غذائی بسیار متنوعی که شامل حیوانات اهلی و وحشی بود ، استفاده می کردند .

این منطقه در حال حاضر توسط جنگل های انبوهی پوشیده شده است ولی مطالعات اخیر نشان می دهد در بازه زمانی 2 هزار سال گذشته در این منطقه دشت ها و مراتع بسیار غنی  وجود داشته و این حیوانات از میوه ها و گیاهان این مناطق که در حال گذار از مرحله علفزار به جنگل بودند ، استفاده می کردند .

پژوهش های پیشین انجام شده روی این موضوع منجر به ارائه دو سئوال مهم شده بود که بر اساس آن باید مشخص شود  آیا انسان های آن دوران درگیر مشکلی به نام مگس تسه تسه بودند یا نه و چرا این افراد علی رغم دارا بودن حیوانات اهلی و رمه و ها و گله های چهارپایان ، باز هم از گوشت حیوانات وحشی استفاده می کردند . پژوهشگران در مطالعات گذشته خود  برای پاسخ به این سوال دو نظریه مطرح کرده بودند که یکی از آن ها تنوع طلبی انسان ها از نظر علاقه به طعم و مزه های متفاوت را دلیل این موضوع دانسته و دیگری شیوع بیماری خواب و تاثیرات مگس تسه تسه را دلیل نابودی و آسیب دیدن گله های چهارپایان عنوان کرده و بر این اساس انسان های فوق ناگزیر به استفاده از گوشت حیوانات وحشی بودند .

مارشال در این رابطه اعتقاد دارد : " یافته های جدید ، نظریات پیشین را که بر اساس آن دلیل استفاده از گوشت حیوانات وحشی ، شیوع بیماری منتقل شده از طریق مگس تسه تسه می دارند را به چالش می کشد .  یافته های جدید ما بر اساس آنالیز ایزوتوپی بقایای فسیلی باقی مانده از این دوران این احتمال را مطرح می کند که انسان های دامدار و صاحبان گله ها که 2 هزار سال پیش در این منطقه از آفریقا وجود داشتند ، با انسان هائی که در همین زمان هنوز بر اساس روش و الگوی شکار و جمع آوری غذا زندگی می کردند در تعامل بوده و این الگوی متنوع غذائی ناشی از همین تعامل بین دو گروه انسانی است . بر اساس این کشفیات ، احتمالا عوامل زندگی اجتماعی ، نقش مهمتری را در تنوع نحوه معیشت و زندگی انسان ها در زمان گسترش سبک زندگی روستا نشینی در شرق آفریقا ایفا می کند . "

این پژوهشگر دانشگاه واشنگتن در خاتمه اعلام کرد : " مسائل مختلفی از جمله تغییر در روند بارندگی و چرای مراتع توسط حیوانات وحشی و احتمالا آتش سوزی مراتع سبب شده است که دامداران و انسان های باستانی که زندگی خود را از طریق پرورش علفخواران می گذراندند برای جستجوی منابع جدید غذائی به همراه گله های خود به منطقه حوضه دریاچه ویکتوریا مهاجرت کنند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا