سالانه 65 ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود

بر اساس آمار، در مجموع حدود 15 درصد از كل جمعیت كشور یعنی بیش از 10 میلیون نفر سیگار می‌كشند. میزان مصرف سیگار سالانه 65 میلیارد نخ است. اگر قیمت هر نخ سیگار را به طور متوسط حدود 200 تومان در نظر بگیریم، به این ترتیب افراد سیگاری، سالانه چیزی در حدود 13 هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار هزینه می‌كنند. این در حالی است كه چیزی بیشتر از این رقم توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و سایر دخانیات می‌شود. در حالی که کارشناسان حوزه سلامت بارها و بارها از مضرات قلیان گفته و حتی یک وعده قلیان را معادل ۲۰ نخ سیگار می‌دانند، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده ۱۵ درصد جوانان ایرانی قلیان می‌کشند. در حال حاضر آمار مصرف قلیان در زنان بسیار بالا رفته است تا جایی که بر اساس جدید ترین آمارها در ایران 43 درصد دختران و 64  درصد پسران مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند. براساس آخرین آمار سالانه حدود 60 هزار نفر به علت مصرف دخانیات و بیماری‌های ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند.

 

مالیات 11 درصدی برای سیگار!

درحالی که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته برای مصرف سیگار مالیات ۷۰ درصدی در نظر گرفته‌اند، مالیات سیگار در ایران ۱۱ درصد اعلام شده است. در حال حاضر افزایش مالیات سیگار به میزان ۲۵ درصد ضروری احساس می‌شود. اگر عوارض و مالیات سیگار که جزو کالاهای آسیب‌رسان محسوب می‌شود، افزایش پیدا کند، سرمایه حاصل از آن را می‌توان در بخش‌های درمانی و بهداشتی هزینه کرد. متاسفانه امروزه کمترین عوارض اخذ شده از یک کالا مربوط به سیگار است و درواقع هیچ دولتی تاکنون در اخذ مالیات ازسیگار موفق عمل نکرده است. البته کمیسیون بهداشت مجلس در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهاد افزایش مالیات بر سیگار را مطرح کرد، اما کمیسیون تلفیق مجلس نهم با افزایش مالیات سیگار به میزان ۲۵ درصد مخالفت کرد.

این در حالیست که بر اساس آمار گمرک در سال گذشته 120 میلیون دلار صرف واردات سیگار به کشور شد. بر این اساس، در سال گذشته 17 هزار و 323 تن سیگار حاوی توتون به کشور وارد که برای واردات این میزان سیگار 120 میلیون و 233 هزار و 286 دلار ارز از کشور خارج شد.

 

مصرف دخانیات می تواند دروازه ورود به مصرف مواد مخدر باشد

مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، در رابطه با مصرف دخانیات در کشور گفت: در دهه‌های گذشته در رابطه با تاثیر مصرف سیگار و قلیان بر اعتیاد نظریه ای تحت عنوان نظریه مواد دروازه ای مطرح شد که طبق آن مصرف مواد کم خطر تر در زمینه آسیب‌های اجتماعی مانند سیگار و قلیان به عنوان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر مطرح بودند.

فرید براتی‌سده افزود: البته، این نظریه امروزه جایگاه چندانی ندارد و در مقابل آن، دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید همه افراد لزوما با سیگار و مواد دروازه‌ای دیگر اعتیاد خود را آغاز نکردند و آمار و شواهد هم این موضوع را ثابت کرده که چه بسا دختران و پسرانی که سیگار و قلیان نمی‌کشیدند و اقدام به مصرف داروها و مواد مخدر کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما نکته ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر در خانواده و جامعه‌ای نگرش مثبت نسبت به مصرف دخانیات وجود داشته باشد این مواد می‌توانند دروازه ورود به مصرف مواد مخدر و آغاز اعتیاد باشند چراکه، نگرش مثبت خانواده در رابطه با مصرف سیگار و قلیان موجب شیوع آن در سطح جامعه می‌شود و هزینه‌های زیادی را برای سلامتی ایجاد می‌کند.

براتی سده تصریح کرد: علاوه بر این متاسفانه در قوانین پارادوکسی وجود دارد که آسیب‌های حوزه را تشدید می‌کند. بخشی از بودجه‌های پیشگیری از مصرف دخانیات کشور از مالیات واردات دخانیات تامین می‌شود که این به نوعی نقض غرض است.

وی در رابطه با وضعیت وابستگی به دخانیات گفت: مصرف سیگار صد در صد در فرد وابستگی ایجاد می‌کند اما، در زمینه وابستگی به قلیان حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده است. در هر حال همه اینها مضر بوده و علاوه بر پولی که در این زمینه هزینه می‌شود، سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا