به دنبال تکمیل زنجیره از ایده تا پدیده هستیم

دکتر گئورگ قره پتیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه ما می بایست زیرساخت های لازم برای جذب بودجه های پژوهشی را فراهم کنیم، اظهار کرد: تجربه سال های گذشته من در سیستم دانشگاهی و نیز صنعت نشان می دهد که ما توانایی جذب بودجه یک درصدی پژوهش و حتی بودجه های بیشتر را داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: قطعا اختصاص یک درصد از تولید ناخالص داخلی به بحث پژوهش در مقایسه با آمار دیگر کشورها، عدد کمی است. اما وقتی به سال های قبل نگاه می کنیم، صحبت از 0.5 درصد و حتی مقادیر پایین تر بود. طبیعتا انتظار این است که افزایش بودجه پژوهش به یک درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری بتواند تحول 2-3 برابری در زمینه تحقیقات به وجود آورد، البته به شرط اینکه این بودجه کاملا تخصیص یابد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو در پاسخ به این پرسش که چه میزان از پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه نیرو جنبه کاربردی و چه میزان جنبه بنیادی دارد؟ گفت: کاری که در پژوهشگاه نیرو انجام شده این است که بخش معاونت فناوری به سمت محصول گرایش پیدا کرده است و معاونت پژوهشی به سمت ایده های دانشگاهی. در حقیقت هدفمان این است که زنجیره از ایده تا پدیده را تکمیل کنیم. از یک طرف با همکاری دانشگاه ها، ایده های برتر را جذب می کنیم و در نهایت آن را به محصول تبدیل می نماییم. بنابراین نمی توان این پژوهش ها را تقسیم بندی کرد چراکه زنجیره ای متداوم است.

وی یادآور شد: تحقیقات چیزی نیست که یکساله یا دوساله جواب بدهد بلکه می بایست دوام داشته باشد و زیرساخت های لازم برای آن مهیا باشد تا به نتیجه منجر شود.

سال گذشته با انجمن متخصصان و دانشگاهیان فارغ التحصیل دانشگاه های آلمان (ایراسا) تبادل تفاهم نامه داشتیم و اولین همکاری مشترک را هم آغاز کردیم. همین الان هم با موسسه فرانهوفر آلمان که مشخصا تحقیقات کاربردی را دنبال می کند، همکاری خود را شروع کردیم

قره پتیان در ادامه تصریح کرد: پژوهشگاه نیرو تاکنون 12 تفاهم نامه با دانشگاه های بزرگ و کوچک کشور منعقد کرده است تا همین هدف را با کمک دانشگاه ها محقق کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مهم ترین اولویت های پژوهشی پژوهشگاه نیرو چیست؟ اظهار کرد: مهم ترین برنامه ما منسجم کردن پژوهش ها است. متاسفانه در ایران پژوهش های پراکنده زیاد انجام می شود. بنابراین ما به دنبال ایجاد انسجام و استمرار پژوهش های موثر هستیم. منظور از پژوهش های موثر، کاربردی بودن آن برای صنعت برق است.

وی با بیان اینکه معاونت فناوری پژوهشگاه نیرو با مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان این حوزه در ارتباط است، خاطرنشان کرد: ما با مراکز پژوهشی بین المللی هم ارتباط داریم. سال گذشته با انجمن متخصصان و دانشگاهیان فارغ التحصیل دانشگاه های آلمان (ایراسا) تبادل تفاهم نامه داشتیم و اولین همکاری مشترک را هم آغاز کردیم. همین الان هم با موسسه فرانهوفر آلمان که مشخصا تحقیقات کاربردی را دنبال می کند، همکاری خود را شروع کردیم. امیدواریم در آینده بتوانیم شاخه ای از این موسسه را در ایران تاسیس کنیم.

قره پتیان در پایان با اشاره به توانایی بسیار بالای کشور دانش مهندسی برق، گفت: ما در زمینه انتشار مقالات علمی مهندسی برق جایگاه مطلوبی در سطح جهان داریم اما اگر امکانات لازم در اختیار استادان و دانشگاهیان این حوزه قرار بگیرد، می توانند اقدامات موثری در صنعت برق انجام دهند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا