فقدان این ژن به سرطان پوست منتهی می شود

مطالعات جدید پژوهشگران منجر به کشف نوعی ژن در بدن انسان شد که از سلول های بدن در برابر عوارض مخرب امواج ماورا بنفش محافظت می کند. پژوهشگران در این تحقیقات دریافتند که افراد مبتلا به ملانوما که کشنده ترین نوع سرطان پوست محسوب می شود، دارای میزان بسیار کمی از این ژن در بدن خود هستند.

ژن مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش ، یک سرکوب کننده تومور قوی بوده و در فرایند تعمیر و بازسازی دی ان ای  سلول های آسیب دیده از نور خورشید تاثیر دارد. وجود این ژن برای پیشگیری از ناپایداری ژنتیکی القا شده توسط امواج ماورا بنفش ، ضروری است.

در همین رابطه یونگ فئی یانگ سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اعلام کرد: ژن مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش ، یک سرکوب کننده تومور قوی بوده و در فرایند تعمیر و بازسازی دی ان ای  سلول های آسیب دیده از نور خورشید تاثیر دارد. وجود این ژن برای پیشگیری از ناپایداری ژنتیکی القا شده توسط امواج ماورا بنفش ، ضروری است.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند کشف این ژن می تواند به پزشکان برای بررسی و شناسائی احتما بروز سرطان پوست در افراد کمک کند زیرا می توان از این ژن به عنوان یک نشانگر زیستی مورد اعتماد در این زمینه استفاده کرده و کاهش تعداد آن را به معنی افزایش خطر بروز سرطان پوست قلمداد کرد.

در حقیقت بدن افرادی که دارای این ژن هستند می تواند به سرعت و به نحو مطلوبی ، دی ان ای  های آسیب دیده بر اثر تابش نور خورشید و امواج ماورا بنفش را ترمیم کند در حالی که در افراد فاقد این ژن ؛ این آسیب ها ترمیم نشده و می تواند منجر به بروز سرطان پوست شود.

در این مطالعات، تیم پژوهشی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اقدام به مطالعه 340 بیمار مبتلا به ملانوما کرده و از آن ها نمونه برداری ژنتیکی انجام شد.

دکتر یانگ در خاتمه توضیحات خود در این رابطه اعلام کرد: شناسائی این ژن می تواند گامی بلند در مسیر درمان سرطان پوست محسوب شود زیرا با توسعه و ساخت داروهای مبتنی بر این ژن می توان  درمان های ژنتیک جهت مبارزه با سرطان پوست و پیشگیری از بروز آن را امکان پذیر کرد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله  تخصصی Molecular Cell journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه:  احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا