استقرار یونیت‌های دندانپزشکی در مدارس

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری در حاشیه مراسم افتتاح اولین پایگاه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی گفت: انتظار ما این است که بتوانیم وضعیت دهان دندان در دانش‌آموزان، والدین، و سایر مردم را بهبود ببخشیم. امیدواریم در وزارت بهداشت ازطریق امضای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بتوانیم به این اهداف برسیم.

وی یکی از مشکلات مردم ایران را بهداشت دهان و دندان دانست و گفت: به طوری که در شش سالگی از دندان‌های شیری حداقل پنج دندان پوسیده یا کشیده شده است و افراد در سن 12 سالگی دو دندان دائمی آسیب دیده و همچنین در 15 سالگی به طور متوسط 3.5 دندان آسیب دیده دارند، اگر این روند ادامه داشته باشد، افراد در زمان سالمندی دیگر دندان سالمی نخواهند داشت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در تشریح طرح ارتقای بهداشت دهان و دندان که امروز تفاهم‌نامه آن امضا شد، اظهار کرد: در این طرح چهار کار را انجام می‌دهیم. اولین کار آموزش به معلمان و دانش‌آموزان است و دومین کار پیشگیری از خرابی دندان‌ها و معاینه آنها ، سومین اقدام ارایه خدمات درمانی از طریق تیم‌های سیار به مدارس و چهارمین کار نیز نیز مطالعه این خدمات است یعنی اینکه چقدر این طرح در ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان تاثیر داشته است.

سیاری با بیان اینکه این طرح در همه کشور انجام می‌شود، گفت: همه دانش‌آموزان ابتدایی تحت پوشش این طرح هستند و اعتبار آن از محل اعتبارات وزارت بهداشت تامین می‌شود.

به گفته وی، میزان اعتبار این طرح برای شروع آن 23 میلیارد تومان است. این طرح را یک مرحله در کشور انجام می‌دهیم و بعد از آن به طور دوره‌ای آن را ادامه خواهیم داد.

وی در مورد تعداد یونیت‌های سیار نیز گفت: در تهران 30 یونیت و در کل کشور 300 یونیت سیار فعال خواهند بود. افق آینده ما در این طرح این است که این یونیت‌های سیار را در مدارس مستقر کرده و کلیه خدمات را ارائه دهیم تا کل کشور در سطح ابتدایی تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

سیاری در ادامه با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر مصرف استاندارد است، گفت: 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به فشار خون هستند و 90 هزار نفر مرگ و میر ناشی از فشار خون داریم.

سیاری راهکار این مساله را تحرک روزانه دانست و گفت: این برنامه‌ها در مدارس نیز باید در جهت فرهنگ‌سازی رخ دهد. باید تلاش کنیم غذای سالم مصرف کرده و تحرک داشته باشیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: مشکلی که در بچه‌های مدرسه‌ای داریم، اضافه وزن و چاقی است که منجر به فشار خون، دیابت، سرطان و… می‌شود. اضافه وزن و چاقی خطری است که عمر را کوتاه می‌کند. در طرحی که در وزارت بهداشت و به کمک آموزش و پرورش نوشتیم سه بخش را مدنظر قرار دادیم. اول بهبود تغذیه بوفه‌های مدارس، دوم بهداشت دهان و دندان و سوم برنامه خودمراقبتی برای دانش‌آموزان.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: از اول مهرماه، ورزش همگانی و صبح‌گاهی را با همکاری رادیو ورزش در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد و بنای ما در این است که تحرک دانش‌آموزان در مدارس بیشتر باشد و ما شاهد این باشیم که دانش‌آموزان چاق کمتری داشته باشیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: در حوزه بهداشت و بحث امنیت غذایی نیز برخی مواد غذایی موجود در بوفه‌های مدارس نیز موجب آسیب به دانش‌آموزان می‌شدند که از این موضوع نیز جلوگیری کردیم و توزیع سوسیس و کالباس و سایر مواد غذایی مضر را در بوفه مدارس ممنوع کردیم. همچنین موضوعات شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی نیز در سطح مدارس اتفاق خواهد افتاد و طرح بهداشت دهان و دندان نیز از امروز در تمام مدارس ابتدایی کلید می‌خورد تا به صورت یونیت‌های سیار، معاینه دندان‌ها را داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا