بررسی آلودگی جو زمین توسط آزمایشگاه پرنده ناسا

سازمان فضائی ناسا بیشتر به دلیل فعالیت های حوزه فضانوردی و اعزام راکت های ماهواره بر ، شاتل های فضائی و فضاپیما به ماموریت های مختلف شناخته می شود اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بخش مهمی از فعالیت های این سازمان در حوزه اتمسفر و مناطق مجاور سطح زمین بوده و کارشناسان این سازمان اقدام به بررسی سطح و نوع آلودگی های زیست محیطی جو زمین و آلاینده های جوی موجود در اتمسفر می کنند.

دانشمندان می توانند در این آزمایشگاه و در هنگام پرواز هواپیما در لایه های مختلف جو، اقدام به نمونه برداری و پایش آلاینده های جوی کرده و آن ها را به طور همزمان مورد آنالیز قرار دهند.

این سازمان به تازگی اقدام به طراحی و ساخت یک آزمایشگاه پرنده کرده است که در آن تجهیزات مختلف و بسیار پیشرفته ای نصب شده و دانشمندان می توانند در این آزمایشگاه و در هنگام پرواز هواپیما در لایه های مختلف جو، اقدام به نمونه برداری و پایش آلاینده های جوی کرده و آن ها را به طور همزمان مورد آنالیز قرار دهند.

این آزمایشگاه در یک هواپیمای داگلاس دی سی 8 جا سازی شده است. این هواپیما توسط شرکت هواپیماسازی داگلاس طراحی و ساخته شده و یک هواپیمای مسافربری محسوب می شود.  در حال حاضر این آزمایشگاه پرنده در کشور کره جنوبی بوده و به همراه تیمی از دانشمندان این کشور؛ در حال بررسی و مطالعه آلایند های جوی موجود در اتمسفر این بخش از کره زمین است.

در این گزارش تصویری به بخش های مختلف این آزمایشگاه سر زده و ویدئویی از نحوه ساخت و عملکرد این آزمایشگاه پرنده را شاهد خواهید بود.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا