کنترل آلودگی و کیفیت آب با اتکا به دانش محققان ایرانی

امروزه حیات و سلامت انسان ها به آبی سالم و کافی بستگی دارد؛ آب در صورت آلوده بودن به عوامل بیماری زا می تواند عامل انتشار بیماری‌های خطرناکی باشد که حیات انسان ها را به خطربیاندازد.

بشر همواره برای حفظ خود در مقابل بیماری ها تلاش کرده است تا این بیماری ها را کاهش داده یا کنترل کند بنابراین به عنوان روشی برای شناخت و کنترل آلودگی آب، آزمایش های میکروبیولوژی و فیزیکوشیمیایی را بنیان نهاد. شرط اساسی برای صحیح بودن نتایج آزمایش های میکروبیولوژی فیزیکوشیمیایی آب، نمونه برداری، حمل و نگهداری نمونه مطابق با استانداردهای مربوطه است.

تاکنون در روش نمونه برداری از آب دریاها، تالاب ها، سدها، رودخانه ها، مخازن و منابع آب قابل دسترسی مستقیم برای نمونه برداری دقت لازم وجود نداشته  و نمی توان به صورت همزمان نمونه ترکیبی در اعماق مختلف با مشخص شدن دمای نقطه نمونه برداری، از آب برداشت کرد.

هم اکنون در روش نمونه برداری از آب دریاها، تالاب ها، سدها، رودخانه ها، مخازن و منابع آب قابل دسترسی مستقیم برای نمونه برداری دقت لازم وجود ندارد و نمی توان به صورت همزمان نمونه ترکیبی در اعماق مختلف با مشخص شدن دمای نقطه نمونه برداری، از آب برداشت کرد.

یک گروه از محققان پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران برای کنترل کیفیت فیزیکوشیمیایی و میکروبی آب رودخانه ها، تالاب ها، سدها، مخازن آب و منابع غیر قابل دسترس مستقیم برای نمونه برداری تحت شرایط استاندارد موفق به ساخت دستگاه نمونه بردار میکروبی، فیزیکوشیمیایی و رسوبی آب های عمیق شدند.

در این دستگاه برداشت نمونه میکروبی، فیزیکوشیمیایی و رسوبی به صورت همزمان انجام می شود. همچنین می توان با این دستگاه آب های اعماق زیاد را نمونه برداری کرد و نمونه ترکیبی اعماق مختلف را تنها با یکبار فرو بردن دستگاه در آب را گرفت.

نتایج حاصل از نمونه برداری با این دستگاه با دقت بسیار زیادی انجام می شود. همچنین توسط این دستگاه می توان از اعماق مختلف با توجه به استاندارد ها نمونه برداشت کرد و در آن نقطه دمای لحظه ای را توسط ترمومتر دیجیتال مشخص کرد؛ دستگاه ترمومتر دیجیتال قادر است دمای آب را از منفی 50 تا مثبت200 درجه سانتی گراد را اندازه گیری کند و در همان لحظه تبدیل واحد سانتی گراد به فارنهایت را انجام دهد و بیشینه و کمینه دما را در حافظه خود ذخیره کند.

تمامی آلیاژ به کار رفته این دستگاه از جنس آلومینیوم، استیل بوده که ضد زنگ، مقاوم و سبک است. همچنین دستگاه دارای دو عدد باتری قابل شارژ و شارژر است. قسمت اول و دوم این دستگاه نیز داخل هم نصب شده که باعث این می شود حمل و نقل دستگاه بسیار آسان شود.

گفتنی است این طرح  توسط دکتر عبدالرضا کرباسی، رضا عقیانی با راهنمایی دکتر اکبر باغوند، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر محمد جواد امیر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران انجام شده است.