یک گروه خونی که در برابر مالاریا مقاوم است

به گزارش ایسنا، تحقیقات گروهی از محققان اسکاندیناویایی نشان داده، پروتئین RIFIN که از این انگل ترشح می‌شود، نقش مهمی در محافظت علیه مالاریا در افراد دارای گروه خونی O ایفا می‌کند.

 

این دانشمندان به توضیح مکانیزم پشت این محافظت پرداختند که نشان می‌دهد، فشار انتخابی اعمال شده توسط مالاریا ممکن است با توسعه جهانی گروه‌های خونی ABO در جمعیت انسانی مرتبط باشد.

 

دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که افراد دارای گروه خونی O در برابر مالاریای شدید مصون هستند، در حالیکه افراد با گروه‌های خونی‌ دیگر مانند A اغلب به کما رفته و می‌میرند. حل مکانیزم این عملکرد، یکی از بزرگترین اهداف در تحقیقات مالاریا محسوب می‌شود.

 

دانشمندان به رهبری محققان موسسه کارولینسکای سوئد اکنون تکه جدید و مهمی از جورچین را با توصیف نقش کلیدی پروتئین RIFIN شناسایی کرده‌اند.

 

آن‌ها با استفاده از داده‌های انواع مختلف آزمایشات در کشت‌های سلولی و حیوانات نشان دادند که چگونه انگل پلاسمودیوم فالسیپاروم به ترشح RIFIN پرداخته و چگونه این پروتئین، راه خود را به سطح سلول خون باز کرده و در آنجا مانند چسب عمل می‌کند. محققان همچنین نشان دادند که چگونه این پروتئین با قدرت به سطح سلول‌های خون نوع A می‌چسبد، اما در گروه خون O ضعیف عمل می‌کنند.

 

به گفته محققان، اگرچه این نتایج به لحاظ مفهومی ساده هستند، اما از آنجایی که پروتئین RIFIN در مدل‌های بسیار مختلف وجود دارد، آن‌ها زمان زیادی را صرف جداسازی تنوع خاص مسئول این مکانیزم کردند.

 

این پژوهش، یافته‌های قبلی را در کنار هم قرار داده و همچنین می‌تواند دلیل رایج بودن گروه خونی O را در مناطقی که مالاریا در آن‌ها شایع‌تر است، توضیح دهد؛ برای مثال در نیجریه بیش از نیمی از جمعیت دارای گروه خونی O هستند.

 

نتایج این پژوهش در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا